شناسایی و بررسی مؤلفههای معروف برنامه درسی کلاسهای چند پایه براساس تجارب و مفروضههای جهانی | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 26، دوره 63، ویژه (روانشناسی)، خرداد و تیر 1399 اصل مقاله (945.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2020.22555 | ||
نویسندگان | ||
لیلا احمدی1؛ جعفر قهرمانی* 2؛ محمد عظیمی3 | ||
1گروه برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران. | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران. | ||
3استادیار گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه از جمله برنامههای درسی مورد استفاده برای تدریس و آموزش در مناطق روستایی و محروم، بهره گیری از کلاسهای چندپایه میباشد .شرایط موجود در این مناطق، سیستم آموزشی را مجاب به تشکیل کلاسهای چندپایه میکند. اثربخشی آموزش در کلاسهای چندپایه با تعاملات موجود در بین دانش آموزان و معلمان میسر میشود. هدف اصلی این تحقیق شناسایی و بررسی مولفههای معروف برنامه درسی کلاسهای چند پایه براساس تجارب و مفروضههای جهانی بود. روش کار روش تحقیق حاضر تحلیلی/ توصیفی، از نوع آمیخته اکتشافی بود که به صورت کمیو کیفی انجام یافته است. جامعه آماری در دو بخش شامل متخصصان حوزه آموزش و پرورش ابتدایی و اساتید دانشگاهی حوزه برنامه درسی و مدیریت آموزشی و تمامیمتخصصان مرتبط با کلاسهای چندپایه بودند که از جامعه متخصصان 20 نفر به صورت ملاک محور به عنوان نمونه به صورت هدفمند بهعنوان نمونه آماری انتخاب گردید. برای تجزیه و تحلیل سوالات تحقیق از شیوههای کمیو کیفی استفاده شد. جهت شناسایی ویژگیهای معروف برنامه درسی کلاسهای چند پایه براساس تجارب و مفروضههای جهانی از روش مصاحبه با اساتید دانشگاهی چندپایه استفاده شد. نتایج یافتههای حاصل نشان داد که مضامین استخراج شده از مصاحبه با اساتید و متخصصان برنامهریزی درسی مشتمل بر 5 مضمون اصلی و 41 مضمون فرعی بود. نتیجه گیری این یافتهها میتواند برای برنامه ریزی چندپایه محتوای درسی دانشآموزان بر اساس تجارب و مفروضههای جهانی استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی کلاسهای چندپایه؛ تجارب و مفروضههای جهانی؛ برنامه درسی؛ اعتبارسنجی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 540 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 346 |