اعتباریابی استانداردهای رشدی سنجش مهارتهای شناختی، جسمی- حرکتی، زبان، یادگیری و اجتماعی – رفتاری و هیجانی کودکان 1 تا 2 سال تهران | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 7، دوره 66، شماره 1، فروردین و اردیبهشت 1402، صفحه 83-100 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2023.70857.4209 | ||
نویسندگان | ||
پرستو نایب زاده1؛ پریسا تجلی* 2؛ احمد رمضانی3؛ الهه محمد اسماعیل3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیارگروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول | ||
3استادیار، پژوهشکده کودکان استثنایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف پژوهش تدوین مقیاس سنجش تحولی توانمندیهای رشدی در حیطههای شناخت و سوادآموزی، رویکردی به یادگیری، جسمی-حرکتی، اجتماعی- رفتاری- هیجانی کودکان 1 تا 2 سال و بررسی ویژگیهای روانسنجی سیاهه در کودکان 1 تا 2 سال شهر تهران بود. روش کار: جامعه آماری شامل تمام کودکان سنین 2-1 و والدین آنها در شهر تهران بود. حجم نمونه شامل 500 کودک 2-1 سال بود؛ که برای هر حیطه 100 کودک در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات ابزار محقق ساختهای است که از استانداردهای رشدی چندین ایالت آمریکا مانند استانداردهای رشدی واشنگتن (2012) استانداردهای رشدی نبراسکا (2018) و مطالعات انجامشده در ایران استفادهشده است. یافته ها: نتایج نشان داد که ضریب دشواری، سهولت متوسط به بالای سؤالات را نشان میدهد. همچنین یافتهها نشاندهنده آن است که رابطه مثبت و معناداری بین مقیاس شناخت و خرده مقیاسهای منطق، حساب، علوم و مطالعات بین مقیاس جسمی- حرکتی و خرده مقیاسهای مهارتهای حرکتی درشت و مهارتهای حرکتی ، مقیاس زبان و سوادآموزی با خرده مقیاسهای زبان درکی یا دریافتی، زبان بیانی، خواندن و نوشتن و بین مقیاس هیجانی-رفتاری-اجتماعی با خرده مقیاسهای خود پنداره، خودتنظیمی و دیگر مقیاس ها وجود دارد که نشاندهنده روایی سازه مقیاس (از نوع همسانی درونی) است. نتیجه گیری: نتایج ضریب آلفا و باز-آزمایی بیانگر پایایی یا اعتبار مطلوب مقیاس بود؛ بنابراین با توجه به ویژگیهای روانسنجی مناسب، میتوان از این مقیاس در پژوهشها استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای رشدی شناختی؛ زبان و سوادآموزی؛ جسمی حرکتی؛ رویکردی به یادگیری؛ اجتماعی رفتاری هیجانی | ||
مراجع | ||
Saif, S; Kadivar, P.; Karmi Nouri, R. and Lotfabadi, H., Psychology of Development. Tehran: Samit Publications. (2019).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 467 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 430 |