نقش باورهای خودکارآمدی در فرایند یادگیری زبان با توجه به مهارتهای زبانی: رویکرد روان شناسی زبان | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
دوره 64، شماره 4، مهر و آبان 1400، صفحه 3079-3085 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2021.22419 | ||
نویسنده | ||
یوسف حضرتی* | ||
استادیار، گروه زبان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران (نویسنده مسئول) | ||
چکیده | ||
مقدمه: نگاهی نو به علوم از جمله نگاه روان شناختی به کارکردهای شناختی ذهن از جمله زبان از تحقیقات مورد علاقه دانشمندان میباشد. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش باورهای خودکارآمدی در فرایند یادگیری زبان با توجه به مهارتهای زبانی میباشد. روش کار: روش تحقیق توصیفی-همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق فراگیران زبان موسسه سفیر 8 تا 11 ساله شهر مشهد در سال 1399 میباشد که 112 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد آزمون رشد زبان نیوکامر و هامیل (1998) و باورهای خودکارآمدی تحصیلی (ASEBQ) استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون آماری پیرسون استفاده گردید و نرم افزار مورد استفاده SPSS نسخه 25 بود. نتایج: نتایج نشان داد که بین باورهای خودکارآمدی و مولفههای مهارتهای زبانی (زبان گفتاری، گوش دادن، سازمان دهی، صحبت کردن، معناشناسی و نحو) رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (001/0 P≤). نتیجهگیری: به نظر میرسد که متغیر روان شناختی باورهای خودکارآمدی میتواند روی مهارتهای زبانی این دامنه سنی اثرگذار باشد. در این راستا در جهت بالا رفتن اعتبار بیرونی تحقیق پیشنهاد میگردد تحقیقات بیشتری صورت گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای خودکارآمدی؛ فرایند یادگیری؛ مهارتهای زبانی؛ روان شناسی زبان | ||
مراجع | ||
Goldin-Meadow S, Levine SC, Hedges LV, Huttenlocher J, Raudenbush SW, Small SL. New evidence about language and cognitive development based on a longitudinal study: hypotheses for intervention. American Psychologist. 2014;69(6):588. 2. Bandura A, Freeman WH, Lightsey R. Self-efficacy: The exercise of control. Springer; 1999. 3. Wang C, Kim D-H, Bai R, Hu J. Psychometric properties of a self-efficacy scale for English language learners in China. System. 2014;44:24-33. 4. Wang C, Bong M, Ahn HS. Korean college students' self-regulated learning strategies and self-efficacy beliefs in learning English as a foreign language. Asian EFL Journal. 2013;15(3):81-112. 5. Wang C, Schwab G, Fenn P, Chang M. Self-efficacy and self-regulated learning strategies for English language learners: Comparison between Chinese and German college students. Journal of Educational and Developmental Psychology. 2013;3(1):173. 6. Schunk DH, Zimmerman BJ. Influencing children's self-efficacy and self-regulation of reading and writing through modeling. Reading & writing quarterly. 2007;23(1):7-25. 7. Pajares F. Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of educational research. 1996;66(4):543-78. 8. Bandura A. Guide for constructing self-efficacy scales. Self-efficacy beliefs of adolescents. 2006;5(1):307-37. 9. Jalaluddin I, Yunus MM, Yamat H, Jusoff HK. A Case Study on Teacher's Assistance in Writing Classroom: A Look at the Effects on Rural Learners' Writing Self-efficacy. International Journal of Learning. 2010;17.)9( 10. Woodrow L. College English writing affect: Self-efficacy and anxiety. System. 2011;39(4):510-22. 11. Hung LNQ. A social cognitive and cross cultural investigation of performance appraisal in Australian and Vietnamese universities. 2013. 12. Nguyễn TTH .Self-efficacy of native and non-native English speaker teachers= Hiệu lực bản thân của giáo viên tiếng Anh bản ngữ và không bản ngữ. MA Thesis Linguistics: 60 14 10: University of Languages and International Studies; 2011. 13. Phan NTT, Locke T. Sources of self-efficacy of Vietnamese EFL teachers: A qualitative study. Teaching and Teacher Education. 2015;52:73-82. 14. Borg M. Key concepts in ELT. Teachers' beliefs. ELT journal. 2001;55(2):186-8. 15. Hasanzadeh S, Minaei A. Adaptation and Standardization of the Test of TOLD-P: 3 for Farsi - Speaking Children of Tehran. Journal of Exceptional Children. 2002;1(2):119-34. 16. Zajacova A, Lynch SM, Espenshade TJ. Self-efficacy, stress, and academic success in college. Research in higher education. 2005;46:677.706- 17. Harley TA. The psychology of language: From data to theory: Psychology press; 2013. 18. Mercer N. The social brain, language, and goal-directed collective thinking: A social conception of cognition and its implications for understanding how we think, teach, and learn. Educational Psychologist. 2013;48(3):148-68. 19. Friederici AD. The brain basis of language processing: from structure to function. Physiological reviews. 2011;91(4):1357-92. 20. Aben JE, Timmermans AC, Dingyloudi F, Lara MM, Strijbos J-W. What influences students' peerfeedback uptake? Relations between error tolerance, feedback tolerance, writing self-efficacy, perceived language skills and peer-feedback processing. Learning and Individual Differences. 2022;97:102175. 21. Er S, Aral N, Bıçakçı MY. Identifying the Relationship between Children's Language Skills and Parent's Self-efficacy in Story Reading. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2013;93:1269-74. 22. Zarrinabadi N, Mohammadabadi AM, Abbasi Z. My language ability could have been better or worse: Examining how upward and downward counterfactual thinking predict self-efficacy and language performance. Learning and Motivation. 2023;82:101893. 23. Dickinson DK, Tabors PO. Beginning literacy with language: Young children learning at home and school: Paul H Brookes Publishing; 2001. 24. Kotaman H. ANA-BABALARIN HİKÂYE KİTABI OKUMAYA İLİŞKİN ÖZYETERLİLİK ÖLÇEĞİ. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2009;7(4):767-80. 25. Jamieson DG. Language development in young children. Early childhood learning knowledge centre | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 455 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 332 |