بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی ادراکشده و هیجان تحصیلی با بهداشت روانی دانشآموزان | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 32، دوره 65، شماره 1، فروردین و اردیبهشت 1401، صفحه 402-409 اصل مقاله (558.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.22389 | ||
نویسنده | ||
لیلا علی پور* | ||
دکترای مطالعات زنان-حقوق زن در اسلام. مدرس دانشگاه پیام نور تهران، شاغل در وزارت آموزش پرورش، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین حمایت عاطفی و هیجان تحصیلی با بهداشت روانی دانشآموزان مقطع متوسطه منطقه 5 شهر تهران بود. روشکار: نمونه پژوهش براساس جدول مورگان و کرجسی 270 نفر میباشند که شامل 180 دانشآموز دختر و 90 دانشآموز پسر با شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه بهداشت روانی گلدبرگ و هیز (1972)، پرسشنامه حمایت اجتماعی فیلیپس (1986) و پرسشنامه هیجان تحصیلی پکران و همکاران (2005) که بر روی گروه نمونه اجرا شد و بهمنظور تحلیل نتایج از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج: نتایج تحقیق نشان داد که بین حمایت اجتماعی و هیجان تحصیلی با بهداشت روانی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر آققلا رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و میتوانند بهداشت روانی را پیشبینی کنند. همچنین بین تمامی خردهمقیاسهای حمایت اجتماعی با بهداشت روانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و خردهمقیاسهای هیجان تحصیلی با تمامی خردهمقیاسهای بهداشت روانی رابطه مثبت و معناداری دارد. بین تمامی خردهمقیاسهای هیجان تحصیلی و حمایت اجتماعی در دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
حمایت اجتماعی ادراک شده؛ هیجان تحصیلی؛ بهداشت روانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 334 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 381 |