اثربخشی طرحوارهدرمانی بر تنظیم هیجانی، نگرانی و اضطراب دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
| مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
| مقاله 39، دوره 61، شماره 5، آذر و دی 1397، صفحه 3102-3115 اصل مقاله (982.13 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2021.22380 | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا درگاهی1؛ مینا محمودی تبار2؛ رضا دیناروند2؛ اشکان عالی محمدی3؛ فاطمه شمس4؛ مریم صادقی5 | ||
| 1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
| 3کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایذه، ایران (نویسنده مسئول) | ||
| 4کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایذه، ایران. | ||
| 5کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران | ||
| چکیده | ||
| مقدمه: هدف پژوهش حاضر اثربخشی طرحوارهدرمانی بر تنظیم هیجانی، نگرانی و اضطراب دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بود. روش کار: جامعه آماری در تحقیق حاضر کلیه دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بودند که تعداد آنها 9000 نفر بوده است. از میان دانشجویانی که کمترین نمـرات را در پرسشنامههای تنظیم هیجانی گارنفسکی و همکاران (2001)، پرسشنامه نگرانی پن استت زینبارگ و بارلو (1990) و مقیاس اضطراب از پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس لابیوند (1995) کسب نمودند به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 60 نفر انتخاب و به دوگروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) گمارده شدند. در این پژوهش از روش تحقیق نیمهآزمایشی طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. مداخلهی آموزشی (طرحوارهدرمانی در 9 جلسه یک ساعته) برای گروه آزمون اجرا شد. در پایان مداخله هر دو گروه پرسشنامههای تنظیم هیجانی، نگرانی و اضطراب را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و با رعایت پیش فرضها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: یافتهها نشان داد که طرحوارهدرمانی بر تنظیم هیجانی، نگرانی و اضطراب دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز با p تاثیر دارد. نتیجه گیری: براساس نتایج برای تنظیم هیجانی و کاهش نگرانی و اضطراب دانشجویان دختر از روش طرحوارهدرمانی استفاده شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| طرحوارهدرمانی؛ تنظیم هیجانی؛ نگرانی؛ اضطراب | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 686 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 475 |
||
