تاثیر روش خواندن مشترک راهبردی بر درک خواندن و خودپندارهی تحصیلی دانشآموزان | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 24، دوره 63، ویژه (روانشناسی)، خرداد و تیر 1399 اصل مقاله (1002.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2020.22261 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه موحدنیا* 1؛ مهشید ایزدی2؛ فهیمه انصاریان2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش خواندن مشترک راهبردی بر درک خواندن و خود پندارهی تحصیلی دانش آموزان بود. روش کار در این پژوهش از طرح آزمایشی پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. از جامعه پ دانش آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی منطقه 2 شهر تهران یک مدرسه بصورت تصادفی انتخاب شده و دانش آموزان سال چهارم آن کلاسها بر اساس پیشرفت تحصیلی در سه سطح بالا، متوسط و پایین جایگزین شدند و افراد نمونه از میان آنها به صورت تصادفی انتخاب شده و در دو گروه آزمایشی (30 نفر) و گواه (30 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه آزمون خودپندارة تحصیلی دلاور، آزمونهای درک مطلب (متن «نبوغ» و« الماس»)، سؤالات تشریحی (مربوط به دو متن نبوغ و الماس) و سؤالات تشریحی مربوط به راهبردهای یادگیری بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج یافته ها نشان داد که آموزش روش خواندن مشترک راهبردی بر درک خواندن و خودپنداره تحصیلی دانشآموزان تأثیر معنی دار دارد و این آموزش ها موجب افزایش درک خواندن و خودپنداره تحصیلی گروه آزمایش شده است (001/0 p<). نتیجهگیری برای بهبود درک خواندن و خودپنداره تحصیلی دانشآموزان از روش خواندن مشترک راهبردی استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
روش خواندن مشترک راهبردی؛ درک خواندن؛ خودپنداره تحصیلی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 241 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 220 |