پیشبینی تحمل ابهام، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و سازگاری اجتماعی بر اساس هوش موفق دانشجویان دختر | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 42، دوره 65، شماره 4، مهر و آبان 1401 اصل مقاله (999.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.22188 | ||
نویسندگان | ||
سهیلا خالقی تبار1؛ ابوطالب سعادتی شامیر* 2؛ لیلا کاشانی وحید3؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی4 | ||
1دانشجو دکتری روانشناسی تربیتی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران. | ||
2استادیار ، گروه روانشناسی تربیتی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران | ||
3استادیار ، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران. | ||
4گروه روانشناسی ، واحد رودهن ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رودهن ، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: هوش موفق مجموعه یکپارچهای از تواناییهای مورد نیاز برای موفقیت در زندگی است. روش کار: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی تحمل ابهام، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و سازگاری اجتماعی بر اساس هوشموفق دانشجویان دختر در دوران کرونا با روش کمی و از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش، دانشجویان دختر با دامنه سنی 18 تا ۳۰ سال و مجرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره)- شهرری در سال تحصیلی 1399 -1400 بود که تعداد ۱۰۲ نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. نحوه جمعآوری اطلاعات به صورت غیرتصادفی و در دسترس بود و به دلیل بیماری کرونا پرسشنامهها از به صورت لینک تهیه و بین آزمودنیها توزیع گردید. از پرسشنامههای استاندارد هوش موفق، تحمل ابهام، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و سازگاری اجتماعی، به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. از روش رگرسیون برای بررسی فرضیه اصلی و از همبستگی گشتاوری پیرسون برای فرضیههای فرعی استفاده گردید. نتایج با توجه به مقدار F که 11.685 میباشد، هوش موفق تبیینکننده مناسبی برای متغیرهای وابسته نمیباشد، اما با توجه به مقدار سطح معناداری آن 0.000 که از 0.05 کوچکتر، لذا رابطه معنادار میباشد. ضمناً با توجه به مقادیر سطح معناداری هوش موفق با راهبردهای خودتنظیمی و سازگاری اجتماعی که از 0.05 کوچکتر میباشند، لذا این دو فرض فرعی معنادار است. نتیجه گیری در کل چنین میتوان استنباط نمود که هوش موفق، عاملی برای افزایش توانایی و خودتنظیمی و مهارتهای ارتباطی و سازگاری در محیط اجتماعی بوده است. هوش موفق را می توان به عنوان مدلی تاثیرگذار در ارتباط بهتر در سطح جامعه و همچنین تعیین راهبردهای مناسب یادگیری شخصی در دانشجویان ، لحاظ نمود و عاملی برای باورهای فراشناختی، انگیزه یادگیری بر شمرد که باعث ریسکپذیریهایی که منجر به موفقیت و خروج از بزنگاه تاریخی آدمی گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش موفق؛ تحمل ابهام؛ راهبردهای یادگیری خودتنظیمی؛ سازگاری اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 453 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 496 |