اثربخشی برنامه خانواده محور مبتنی بر رایانه بر انعطافپذیری شناختی و عملکرد شنیداری کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 31، دوره 65، شماره 1، فروردین و اردیبهشت 1401، صفحه 399-401 اصل مقاله (991.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.22037 | ||
نویسندگان | ||
شیرین حاجی جعفری1؛ محمدپارسا عزیزی* 2؛ جاوید پیمانی3 | ||
1گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه پژوهش حاضر با هدف تعییناثربخشی برنامه خانواده محور مبتنی بر رایانه بر انعطافپذیری شناختی و عملکرد شنیداری کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی انجام شد. روش کار این پژوهش از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان 6-9 ساله، با اختلال نقص توجه و بیش فعالی مراجعه کننده به کلینیکهای درمانی هستی و پارسا در سال 1401- 1402 بودند. نمونه آماری این پژوهش را 30 نفر از این کودکان تشکیل دادند که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند و مورد مداخله قرار گرفتند. برایاندازه گیری متغیرها از آزمون انعطاف پذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010) و عملکرد شنیداری (سندفورد و ترنر، 1994) و برای تحلیل دادهها از کواریانس استفاده شد. نتایج نتایج نشان داد که برنامه جامع خانواده محور یارانه یار بر انعطاف پذیری شناختی و عملکرد شنیداری تاثیر معنی داری دارد(05/0 ≥ p). نتیجهگیری با توجه به اثربخشی برنامه خانواده محور مبتنی بر رایانه بر انعطافپذیری شناختی و عملکرد شنیداری کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی پیشنهاد میشود از این برنامه برای کودکان ویژه استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
نقص توجه-بیش فعالی؛ برنامه خانواده محور رایانهیار؛ انعطاف پذیری شناختی؛ عملکرد شنیداری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 321 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 259 |