مقایسه اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر رضایت از مدرسه با برنامه آموزش مبتنی بر بهزیستی تحصیلی بر امیدواری تحصیلی و هوش هیجانی دانشآموزان | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 40، دوره 65، شماره 3، مرداد و شهریور 1401 اصل مقاله (910.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.21964 | ||
نویسندگان | ||
حوریه بایرام نژاد1؛ یحیی یاراحمدی* 2؛ حمزه احمدیان3؛ مریم اکبری3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. | ||
2گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر رضایت از مدرسه با بهزیستی تحصیلی بر امیدواری تحصیلی دانشآموزان بود که دراین پژوهش اثربخشی این دو روش مقایسه شدند. روش: پژوهش حاضر از نظر روششناسی جزء طرحهای شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، همه دانشآموزان دختر سال سوم دوره دوم متوسطه شهر نقده، مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 99-98 بودند. از این جامعه ابتدا با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند به غربالگری دانشآموزان با امیدواری تحصیلی پایین پرداخته شد. سپس 60 نفر از دانشآموزان آن مدرسه که امیدواری تحصیلی پایین داشتند، انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 20 نفره آزمایش و یک گروه 20 نفره کنترل جایگزین شدند. به گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای برنامه مبتنی بر بهزیستی تحصیلی آموزش داده شد. اعضای هر گروه در هر سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومینین،سوینی و همکاران (2012) و پرسشنامهی رضایت از مدرسه اندرسون و بروک(2000) وپرسشنامه امیدواری تحصیلی خرمایی(1393) را تکمیل کردند. دادهها با نرم افزار SPSS22 و با روش تحلیل واریانس آمیخته بررسی شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین نمرات متغیر امید واری تحصیلی در آموزش مبتنی بر رضایت از مدرسه در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، در مرحله پسآزمون و پیگیری افزایش معناداری داشته است. نتیجهگیری: بنابراین با توجه به کمتر بودن میانگین پس آزمون آزمودنی های گروه بهزیستی تحصیلی نسبت به آزمودنی های گروه رضایت از مدرسه می توان نتیجه گرفت که قرار گرفتن آزمودنی ها در گروه بهزیستی تحصیلی باعث کاهش نمرات در پس ازمون بهزیستی تحصیلی شده است وبرعک بیرام نژادس قرار گرفتن آزمودنی ها در گروه رضایت از مدرسه باعث افزایش نمرات در پس آزمون شده است ومی توان نتیجه گرفت که رضایت از مدرسه همه متغیرها وملاک های پیشرفت تحصیلی ورضایت از یادگیری را دربرمی گیرد و آموزش مبتنی بر رضایت از مدرسه نسبت به آموزش مبتنی بر بهزیستی تحصیلی از موفقیت بیشتری برخوردار است.چون در آن مجموعه عوامل درنظر گرفته شده و موجبات رضایت دانش آموزان از مدرسه را فراهم می آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی تحصیلی؛ رضایت از مدرسه؛ امیدواری تحصیلی | ||
مراجع | ||
Bakhshaee, F., Hejazi, E., Dortaj, F. & Farzad, V. (2017). Self-Management Strategies of Life, Positive Youth | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 413 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 323 |