تجربه زیستهی افراد مبتلا به اختلال وسواسی-جبری تحت تاثیر فراگیری بیماری کرونا؛ یک مطالعهی پدیدارشناختی | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 9، دوره 65، شماره 5، آذر و دی 1401 اصل مقاله (950.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.21857 | ||
نویسندگان | ||
الهه هاشمی1؛ چنگیز رحیمی طاقانکی* 2؛ نورالله محمدی2؛ عبدالعزیز افلاکسیر3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه اختلال وسواسی-جبری یکی از رایجترین اختلالات روانپزشکی است. از یک طرف در مدلهای مختلف نظری بر سازههای متنوعی تاکید دارند و از سوی دیگر، رواندرمانیهای اختلال وسواسی-جبری بروندادهای درمانی نابسندهای دارند. از این رو، پرداختن به این حوزه، اهمیت حیاتی دارد. هدف از این مطالعه استخراج مولفههای تشخیصی اختلال وسواسی-جبری مبتنی بر تجربهی زیستهی آنهاست. روش کار برای انجام این پژوهش از روش کیفی از نوع پدیدارشناختی استفاده شد. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و نمونهگیری هدفمند از نوع معیار جمعآوری شد. با 6 مشارکتکننده مبتلا به اختلال وسواسی-جبری مصاحبه شد. با انجام مصاحبهها و استخراج تجارب زیسته، مضامین استخراج شدند. نتایج در این مطالعه 4 مضمون سازماندهنده استخراج شد. مضمونهای سازماندهنده عبارت بودند از: شناخت (فاجعهانگاری، بایداندیشی، مسئولیتپذیری افراطی، و برچسبزنی)، هیجان (خشم، ترس، احساسگناه)، رفتار (وارسی، شستشوی افراطی، اجتناب)، سبک زندگی (تعاملات، ورزش، کار/تحصیل، تفریح). این مضامین سازماندهنده، در اصل همان مولفههای اصلی هستند که میتوانند به تشخیص و درک اختلال وسواسی-جبری کمک کنند. نتیجه گیری اختلال وسواسی-جبری با دو ادراک شناختی عمده ارتباط دارد: 1) آسیب (خطر) هراسی مفرط، 2) پذیرش مسئولیت افراطی در قبال آسیب (خطر). | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال وسواسی-جبری؛ تشخیص؛ تحلیل محتوا؛ تجربه زیسته؛ روش پدیدارشناختی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 489 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 399 |