اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر پردازشهای هیجانی در دانشجویان دارای اختلال اضطراب اجتماعی | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 4، دوره 65، شماره 5، آذر و دی 1401 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.21847 | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا دریای لعل1؛ بهمن اکبری* 2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.(نوینده مسئول) | ||
چکیده | ||
مقدمه پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر پردازشهای هیجانی در دانشجویان دارای اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد. روش کار پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل تمامی دانشجویان 18 تا26 ساله مقطع کارشناسی دانشگاه گیلان (11271 نفر) در سال تحصیلی 98-1397 بودند. در این مرحله پرسشنامه هراس اجتماعی کانور و همکاران (2000) بر روی تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه گیلان که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند اجرا شد. جلسات درمان شناختی-رفتاری برای اختلال اضطراب اجتماعی هافمن (2007) در 10 جلسه گروهی 2 ساعته اجرا شد اما گروه گواه در لیست انتظار باقی ماند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و نرمافزار spss استفاده شد. نتایج نتایج نشان داد که درمان شناختی-رفتاری بر بهبود سرکوبی (80/10=F، 003/0=P)، تجربه هیجانی ناخوشایند (86/12=F، 001/0>P)، نشانههای هیجانی پردازش (95/16=F، 001/0>P)، اجتناب (65/19=F، 001/0>P) و کنترل هیجانی (23/21=F، 001/0>P) آزمودنیهای گروه آزمایش مؤثربود. نتیجه گیری میتوان نتیجه گرفت درمان شناختی-رفتاری بر پردازشهای هیجانی در دانشجویان دارای اختلال اضطراب اجتماعی میتواند مؤثر واقع شود. | ||
کلیدواژهها | ||
درمان شناختی-رفتاری؛ پردازش هیجانی؛ اضطراب اجتماعی؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 810 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 653 |