مقایسه اثربخشی نرم افزار شناختی کاپیتانلاگ و بسته توانبخشی شناختی پارس بر بهبود توجه دانشآموزان دبستانی دارای آسیب شنوایی با کاشت حلزون | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 39، دوره 65، شماره 4، مهر و آبان 1401 اصل مقاله (843.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.66656.3934 | ||
نویسندگان | ||
مریم مللی1؛ مجتبی امیری مجد* 2؛ پریسا تجلی3؛ گیتا موللی4 | ||
1دانشجوی دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاداسلامی، ابهر، ایران. (نویسنده مسئول). | ||
3استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
4دانشیار، مرکز تحقیقات اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی نرمافزار شناختی کاپیتانلاگ و بسته توانبخشی شناختی پارس بر بهبود توجه دانشآموزان دبستانی دارای آسیب شنوایی با کاشت حلزون بود. روش پژوهش برای انجام پژوهش حاضر از روش نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه گواه آزمایش (دو گروه آزمایش: نرم افزار شناختی کاپیتانلاگ و بسته توانبخشی شناختی پارس و یک گروه کنترل) استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دبستانی ۹-۱۱ سال دارای آسیب شنوایی با کاشت حلزون بود که به مراکز توانبخشی غیردولتی شهر تهران مراجعه نمودند. برای انتخاب آزمودنیها با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند 45 کودک (23 دختر؛ 22 پسر) انتخاب و به شکل تصادفی و برابر در سه گروه گمارش شدند. کودکان هر یک از گروههای آزمایش به مدت ۱۲ جلسه آموزشی ۴۵-۳۰ دقیقهای، هفتهای دو جلسه در برنامه آموزشی شرکت کردند. برای گردآوری دادهها از آزمون هوشی وکسلر کودکان- فرم چهارم (WISC-4) و آزمون توجه انتخابی استروپ (Stroop، 1935) استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر نشان داد که آموزش نرمافزار شناختی کاپیتانلاگ (003/0P=) و بسته توانبخشی پارس (017/0P=) دانشآموزان دبستانی دارای آسیب شنوایی با کاشت حلزون اثربخش است و این تاثیر تا مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است. نتایج نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد بین اثربخشی نرمافزار شناختی کاپیتانلاگ و بسته توانبخشی شناختی پارس بر بهبود توجه دانشآموزان دبستانی دارای آسیب شنوایی با کاشت حلزون تفاوت معناداری وجود ندارد (635/0P=). استفاده از این دو نرمافزار به همه درمانگران کودکان با آسیبشنوایی با کاشت حلزون پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
نرمافزار شناختی کاپیتانلاگ؛ بسته توانبخشی شناختی پارس؛ توجه؛ کاشت حلزون | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 440 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 356 |