تاثیرمدل سیستمی روی بر سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به تالاسمی | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 22، دوره 65، شماره 4، مهر و آبان 1401 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.66358.3915 | ||
نویسندگان | ||
سمیه عظیم پور1؛ زینب راشکی2؛ الهام حصاری3؛ فهیمه صفی زاده4؛ عاطفه جورابیان5؛ نفیسه حکمتی پور* 6 | ||
1کارشناس ارشد پرستاری، بیمارستان شهید ضیایی، دانشگاه علوم پزشکی یزد، اردکان، ایران | ||
2کارشناس ارشدپرستاری، گروه پرستاری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران | ||
3کارشناس ارشد پرستاری سالمندی، دانشکده دندان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران | ||
4کارشناس ارشد پرستاری کودکان، سازمان تامین اجتماعی ، بیمارستان تامین اجتماعی پیامبر اعظم، کرمان ، ایران | ||
5کارشناس ارشد پرستاری مراقبت های ویژه نوزادان، گروه پرستاری کودکان و نوزادان، داشنکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی، اصفهان | ||
6دکتری پرستاری، گروه پرستاری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران (نویسنده مسئول) | ||
چکیده | ||
مقدمه: کودکان مبتلا به تالاسمی با عوارض جدی بالینی و روانی این بیماری مواجه می شوند و می تواند مشکلات زیادی را برای این کودکان ایجاد کند که راهبردهای مقابله ای بر اساس نظریههای روانشناختی به سازگاری آن ها کمک می کند. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر مدل سیستمی روی بر سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به تالاسمی انجام گرفت. مواد و روشها: این مطالعه تجربی بر روی 54 کودک تالاسمی مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی گنبد کاووس (استان گلستان-ایران) انجام شد. جمع آوری داده ها با Bell adjustment questionnaires و پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، انجام شد. داده ها با نرم افزار SPSS21 و آزمون تی زوج، تی مستقل، یو من ویتنی و کای اسکوئر در سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. نتایج: بین دو گروه مداخله و آزمون قبل از انجام مطالعه اختلاف معنی داری را نشان نداد (59/0=P) این آزمون بین دو گروه بعد از مداخله اختلاف معنی داری را نشان داد (002/0=P) در گروه مداخله قبل و بعد از مطالعه اختلاف معنی داری را نشان داد (016/0=P) . در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی داری را نشان نداد(16/0=P) . آزمون انکوا با حذف اثر پیش آزمون اختلاف معنی داری نشان داد . طوری که 34/0 تغییرات متغییروابسته می تواند در ارتباط با الگوی سازگاری روی باشد(01/0>P، %34=eta) نتیجه گیری: آموزش بر اساس تئوری روی بر سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به تالاسمی مؤثر است. کیفیت زندگی کودکان تالاسمی تابع عوامل مختلفی می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تالاسمی؛ کودکان؛ سازگاری اجتماعی؛ تئوری سازگاری روی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 573 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 454 |