بررسی تاثیر رفتارشناختی بر عدالت سازمانی و رضایت شغلی معلمان | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 42، دوره 65، شماره 1، فروردین و اردیبهشت 1401، صفحه 555-567 اصل مقاله (870.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.66449.3921 | ||
نویسنده | ||
علی اصغر ماشینچی* | ||
استاد یار گروه علوم تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، لامرد ، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این تحقیق ، بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان لامرد می باشد. روش پژوهش کاربردی ،از پیمایشی و ابزار اندازه گیری تحقیق شامل پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (2000) (2000) و رضایت شغلی الگوی مارتین جی گانون (1999) می باشد جامعه آماری مشتمل بر 850 نفر از کارکنان آموزش و پرورش می باشدکه از طریق نمونه گیری تصادفی متناسب با حجم نمونه از طریق فرمول کُوکران 160 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند..تجزیه وتحلیل داده ها در دو سطح آماری توصیفی و استباطی انجام می گیرد. . روایی پرسشنامه ها با استفاده از تحلیل گویه و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ گزارش شد. نتایج آن برای پرسشنامه رضایت شغلی84/0 ، عدالت سازمانی 94/0 و برای کل پرسشنامه 94/0 به دست آمد.نتایج اصلی پژوهش نشان داد بین عدالت سازمانی و رضایت شغلی ، رابطه معناداری وجود دارد. عدالت سازمانی که شامل عدالت رویه ای ، مراوده ای ، توزیعی، است رابطه معنادار و مستقیم با رضایت شغلی دارند ؛ روابط بین عدالت سازمانی و ورضایت شغلی در آموزش و پرورش شهرستان لامرد نشان دهنده این است که عدالت سازمانی، منجر به رفتار بیشتر کارکنان می شود. از طریق عدالت، انگیزه درونی پیروان افزایش می یابد و منجر به خلاقیت بیشتر آنها می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
عدالت سازمانی؛ رضایت شغلی؛ عدالت رویه ای؛ عدالت مراوده ای؛ عدالت توزیعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 566 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 222 |