ارزیابی و مقایسه اثربخشی پردازش حافظه و بازداری پاسخ در دانشآموزان دختر ابتدایی | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 27، دوره 64، شماره 6، بهمن و اسفند 1400، صفحه 4421-4430 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.21523 | ||
نویسندگان | ||
شادی ابراهیمی جوزانی1؛ مژگان سپاه منصور* 2؛ رویا کوچک انتظار3؛ پروانه قدسی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استاد گروه روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) | ||
3استادیار گروه روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: اهمیت کارکردهای اجرایی بالأخص حافظه فعال و بازداری پاسخ برای ارتقای عملکرد تحصیلی دانشآموزان اثباتشده است و مداخلات مختلفی بدینمنظور طراحی و اجرا میشوند که آموزش شناختی نوروفیدبک و کاپیتانلاگ از این نوع مداخلات هستند. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش نوروفید بک و نرمافزار کاپیتانلاگ بر مؤلفه پردازش حافظه فعال و بازداری پاسخ در دانشآموزان دختر دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 99-98 و مقایسه این اثربخشی بود. روش بررسی: پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بود. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 90 دانشآموز دختر پایه چهارم در شهر تهران انتخاب شدند و به سه گروه تقسیم شدند (هر گروه 30نفر). گروه آزمایشی نوروفیدبک 15 جلسه و گروه نرمافزار کاپیتانلاگ نیز 15 جلسه آموزش را دریافت کردند ولی گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزار سنجش حافظه فعال دانیمن و کارپنتر (1980) و پرسشنامه رتبهبندی رفتاری کارکردهای اجرائی (بریف) برای هر سه گروه در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری اجرا شدند. یافتهها: ایافتههای تحلیل کوواریانس نشاندهنده تفاوت معناداری در میانگین نمرات متغیرهای وابسته در گروه آزمایشی نوروفیدبک نسبت به گروه آزمایشی کاپیتان لاگ و گروه کنترل بود (p<0/05). نتیجهگیری: نوروفیدبک و نرمافزار کاپیتانلاگ بر ارتقای پردازش حافظه فعال و بازداری، اثربخشی معناداری داشته و میتوان از این مداخلات جهت ارتقای این دو مؤلفه کارکردهای اجرایی استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
حافظه فعال؛ بازداری پاسخ؛ نوروفیدبک و کاپیتانلاگ | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 309 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 250 |