تعیین نیازهای آموزشی و تدوین برنامه مراقبت از خود در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه تحت درمان با دیالیز صفاقی | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 16، دوره 65، شماره 5، آذر و دی 1401 اصل مقاله (740.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.61377.3593 | ||
نویسندگان | ||
سیده فاطمه حسینی ایوری؛ علی درویش پور؛ ملیحه نصیری؛ حسین شیری* | ||
گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: یکی از بیماریهایی که امروزه کیفیت زندگی افراد را تحتتأثیر قرار میدهد، بیماری نارسایی مزمن کلیه میباشد. دیالیز صفاقی یکی از درمانهای نارسایی مزمن کلیه میباشد. آموزش، بخش مهمی از برنامه مراقبتی میباشد که به بیمار کمک میکند که نقش مهمی را در روند درمان خود داشته باشد. هدف از این مطالعه بررسی نیازهای بیماران تحت درمان با دیالیز صفاقی میباشند که براساس تشخیصهای پرستاری، مداخلات پرستاری و نتایج بدست آمده، طی فرآیند پرستاری انجام شدهاست. سپس با توجه به نیاز بیماران یک برنامه آموزشی مراقبت از خود تدوین گردید. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که بر روی 74 بیمار مراجعهکننده به بخشهای دیالیز صفاقی 5 مرکز درمانی، مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات جمعیتشناختی- بالینی از طریق پرونده پزشکی بیماران و نیازهای آموزشی از طریق مصاحبه حضوری و تلفنی با افراد تحت درمان با دیالیزصفاقی گردآوری گردید. تعیین نیازهای آموزشی بر مبنای تشخیصهای پرستاری انجمن بینالمللی آمریکای شمالی صورت گرفت و در نهایت تدوین برنامه مراقبت از خود از طریق مداخلات پرستاری مربوط به تشخیصهای شایع و برآیندهای موردانتظار در آنها انجام شد. داده ها با نرمافزار SPSS نسخه 26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها و نتیجهگیری: از میان 20 تشخیص پرستاری مطرح شده در NANDA در بیماران تحت درمان با دیالیز صفاقی، 5 تشخیص شامل: اختلالات آب و الکترولیت، عفونت، یبوست، اختلالات خواب، اختلال در تمامیت پوست میباشند که برنامه آموزش مراقبت از خود جهت رفع این نیازها تدوین گردید. واژههای کلیدی: آموزش -مراقبت از خود-– فرآیندپرستاری - دیالیز صفاقی | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ مراقبت از خود؛ فرآیندپرستاری؛ دیالیز صفاقی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 490 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 665 |