مقایسه اثربخشی مداخلات مبتنی بر بازخورد عصبی و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با جریان مستقیم بر توجه و بازداری پاسخ دانش آموزان | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 28، دوره 65، شماره 3، مرداد و شهریور 1401، صفحه 1379-1389 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.68499.4065 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه کریمی1؛ نسرین باقری* 2؛ پیمان حسنی ابهریان3؛ هایئده صابری4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی ، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی ، رودهن، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی ، واحدرودهن ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رودهن ، ایران. (نویسنده مسئول) | ||
3استادیار، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران ، ایران. | ||
4استادیار ، گروه روانشناسی ، واحدرودهن ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رودهن ، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: توجه به سلامت روان و کارکرد شناختی مطلوب کودکان و نوجوانان از اهمیت زیادی در جوامع برخوردار است. از این رو ، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی نوروفیدبک و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای بر مهارتهای توجه و بازداری پاسخ دانش آموزان صورت گرفته است. روش کار: این پژوهش شبه آزمایشی و به صورت پیش آزمون ، پس آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل انجام شد. تعداد 51 دانش آموز به عنوان حجم نمونه تعیین گردیدند که به صورت تصادفی در سه گروه 17 نفره :دو گروه آزمایش شامل ، نوروفیدبک و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای و گروه کنترل جایگزین شدند. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان 8 تا 16 ساله شهر تهران در سال 1400 تشکیل داده است. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل نرم افزار IVA-2 بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس مختلط استفاده شد. یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد نوروفیدبک درمقایسه با تحریک الکتریکی فراجمجمه ای یا tdcs روش موثرتری برای افزایش بازداری پاسخ شنیداری است و هر دو درمان به تنهایی بر بهبود مهارتهای توجه و بازداری پاسخ موثر بودند. نتیجه گیری: بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت نوروفیدبک و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای بر بهبود مهارتهای توجه و بازداری پاسخ دانش آموزان موثر است. یافته های مذکور می تواند برای انتخاب نوع درمان یاریگر درمانگران باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
نوروفیدبک؛ تحریک الکتریکی فراجمجمه ای؛ توجه؛ بازداری پاسخ | ||
مراجع | ||
1. Azizi, s., Ebrahimi , MT.,Shamshirian, A., | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 597 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 487 |