تدوین و بررسی اثربخشی برنامه پیشگام آموزشی پیش دبستان بر مهارت های اجتماعی و کارکرد های اجرایی کودکان پیش دبستان: مطالعه ای مقدماتی بر طرح ملی | ||
مجله اصول بهداشت روانی | ||
دوره 24، شماره 3، خرداد و تیر 1401، صفحه 177-184 اصل مقاله (276.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jfmh.2022.20609 | ||
نویسندگان | ||
Siamak Tahmasebi1؛ Alimohammad Zangane2؛ Naser Panahi3؛ Ali Kamrani* 4 | ||
1Ph.D. in clinical psychology, Assistant professor, Department of Educational Sciences, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. | ||
2MD, MPH, Head Director of Cultural and Social Crime Prevention of the Judiciary, Country Justice, Tehran, Iran | ||
3M.Sc. student in preschool education, Department of Kindergarten and Preschool Education, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. | ||
4M.Sc. in occupational therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. | ||
چکیده | ||
مقدمه: مطالعات قبلی در مورد عوامل مؤثر در ایجاد و گسترش جرم در جامعه نشان داده است که ویژگی ها و توانایی های اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و فردی از عوامل مؤثر در پیدایش جرم هستند. با توجه به این یافتهها، پژوهش حاضر با هدف ارتقای مهارتهای کودکان پیش دبستانی با دیدگاه رشدی پیشگیری از جرم با استفاده از آموزش مهارتهای اجتماعی، تفکر و آموزش مفاهیم اساسی کدگذاری انجام شد. روش کار: در این مطالعه 32 کودک از میان مهدکودکهای شهر مشهد به روش نمونهگیری در دسترس در سال 1399 انتخاب شدند. آموزش توسط مربیان مهدکودک که در کارگاههای آموزشی لازم شرکت کردند، ارایه گردید. برای ارزیابی از سیستم رتبهبندی مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت و پرسشنامه رتبهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای منویتنی و ویلکاکسون با نرمافزار SPSS نسخه 23 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد برنامه ریزی (w=-2.88، P=0.002)، بازداری (w=2.73، P=0.005) و جابه جایی (w=2.61، P=0.008) از کارکردهای اجرایی و همچنین همکاری ( w=-2.20، P=0.03) از مهارت های اجتماعی بهبود یافته است، تغییر یا پیشرفت قابل توجه دیگری مشاهده نشد. نتیجهگیری: مداخله در سنین پیش دبستانی با استفاده از مهارتهای اجتماعی، تفکر و کدگذاری میتواند همکاری مهارتهای اجتماعی و برنامهریزی، بازداری و جابهجایی از کارکردهای اجرایی را بهبود بخشد. در نهایت بر اساس منابع موجود این مهارت ها می تواند زمینه اقتصادی و شخصی جرم را کاهش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه آموزشی؛ پیشگیری از جرم؛ پیش دبستان؛ کارکردهای اجرایی؛ مهارت های اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 249 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 410 |