تعیین اثربخشی آموزش شبکه محور مدیریت دیابت بر کیفیت زندگی وابسته به سلامت و پریشانی روان شناختی مرتبط با دیابت نوع 2 | ||
| مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
| مقاله 10، دوره 61، شماره 5، آذر و دی 1397 اصل مقاله (1.18 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.64261.3773 | ||
| نویسندگان | ||
| شهرزاد دیباییان1؛ فرامرز سهرابی اسمرود* 2؛ حمید پور شریفی3؛ مهرداد ثابت4 | ||
| 1گروه روانشناسی سلامت، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران. | ||
| 2گروه روان شناسی سلامت، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران. استاد گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ایران. (نویسنده مسئول) | ||
| 3گروه روان شناسی سلامت، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران. دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. | ||
| 4گروه روان شناسی سلامت، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران. استادیار گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. | ||
| چکیده | ||
| دیابت میتواند تاثیرات روانشناختی قابل توجهی بر سلامتی بگذارد و بهبود بیماری را به تاخیر بیاندازد. لذا این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش شبکه محور مدیریت دیابت بر کیفیت زندگی وابسته به سلامت و پریشانی روان شناختی مرتبط با دیابت و در راستای پر کردن خلاهای پژوهشی مداخلات از راه دور انجام شد. مواد و روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به کلینیک غدد بیمارستان امام خمینی و پایگاه-های سلامت شهر تهران بودند. گروه نمونه در دسترس به صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. ازمیان داوطلبان، 30 نفر که دارای ملاکهای ورود به مطالعه بودند بطور هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 6 جلسه آموزش خودمدیریتی دیابت قرار گرفتند. دادهها از طریق نرم افزارSPSS-26 و روشهای اندازه گیری مکرر و تحلیل آمیخته تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که میانیگن کیفیت زندگی وابسته به سلامت و پریشانی روانشناختی مرتبط با دیابت در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مراحل پسآزمون و پیگیری تغییر محسوسی نداشته است. همچنین نتایج تحلیل آمیخته نیز نشان داد که اثر تعاملی گروه× زمان بر مؤلفههای کیفیت زندگی (935/0= P- value، 155/0 = F) و پریشانی روانشناختی (285/0= P- value ، 300/1 =F)، در سطح (05/0>P- value) معنادار نیست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش شبکه محور خود مدیریتی دیابت؛ کیفیت زندگی وابسته به سلامت؛ پریشانی روانشناختی مرتبط با دیابت؛ دیابت نوع دو | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 941 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 512 |
||
