اثربخشی تمرینات حرکتی و درمان فرزندپروری مبتنی بر تعامل کودک -والد بر عملکرد حرکتی، شناختی و نافرمانی در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/نقص توجه | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 3، دوره 65، شماره 4، مهر و آبان 1401 اصل مقاله (990.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.65586.3855 | ||
نویسندگان | ||
محمد محمدی پور* 1؛ مهدیه صامت2 | ||
1دانشیار گروه روان شناسی ، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد بجنورد ، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه هدف پژوهش حاضر اثربخشی تمرینات حرکتی و درمان فرزندپروری مبتنی بر PCIT بر عملکرد حرکتی، شناختی و نافرمانی در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/کم توجهی بود. روش کار روش تحقیق از حیث هدف کاربردی و از نوع روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. از جامعه کودکان 7 تا 12 ساله مبتلا به اختلال توجه/ بیش فعالی مراجعه کننده به مرکز مشاوره و رواندرمانی آپاما شهر تهران، تعداد 30 نفر به صورت روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل گمارده شدند.گروه آزمایش ابتدا تحت آموزش برنامه درمانی فرزندپروری مبتنی بر تعامل کودک-والد به مدت 10 جلسه 45 دقیقه ای قرار گرفتند و همزمان تمرینات حرکتی مورد نظر برای کودکانشان به مدت 13 جلسه 45 دقیقه ای به آن ها آموزش داده شد تا با کودکان خود تمارین را انجام دهند. گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. یافته ها نتایج نشان داد که آموزش تمرینات حرکتی و درمان فرزندپروری مبتنی بر تعامل کودک-والد بر عملکرد حرکتی، شناختی و نافرمانی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/نقص توجهی تأثیر دارد(05/0>p). بین دو گروه آزمایشی در متغیر حافظه کلامی و در متغیر حافظه دیداری-فضایی و در متغیر عملکرد حرکتی و نافرمانی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری با توجه به نتایج حاصلشده پیشنهاد میشود که کارگاههای آموزشی برای والدین و مربیان و مؤسساتی که در ارتباط با کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/نقص توجه هستند جهت آشنایی با شیوه های رفتاری با این کودکان برگزار شود. | ||
کلیدواژهها | ||
فرزندپروری؛ تمرینات حرکتی؛ عملکرد شناختی و حرکتی؛ نافرمانی؛ اختلال بیش فعالی/ نقص توجه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 548 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 369 |