تأثیر حیاط پویا بر رشد حرکتی کودکان ۸ تا ۱۲ ساله | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 13، دوره 64، شماره 6، بهمن و اسفند 1400، صفحه 4214-4223 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2022.20358 | ||
نویسندگان | ||
مراد باباخانی1؛ مهدی نمازی زاده* 2؛ سید کاظم موسوی ساداتی3؛ افخم دانشفر4 | ||
1دانشجوی دکتری تربیتبدنی- رفتار حرکتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول) | ||
3استادیار رفتار حرکتی،گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
4دانشیار رفتار حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: توسعه توانایی حرکتی و مهارتهای پایه در طفولیت و کودکی و متعاقب آن نوجوانی و بزرگسالی بر رشد و بالیدگی تمام جنبههای رشدی تأثیر میگذارد. پژوهش حاضر با هدف تأثیر حیاط پویا بر رشد حرکتی کودکان ۸ تا ۱۲ ساله انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. 30 دانشآموز پسر 8 تا 12 ساله سالم که در سال تحصیلی 98-99 در شهرستان کرمانشاه مشغول به تحصیل بودند به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه گواه و تجربی قرار گرفتند. ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمد. برای ارزیابی مهارت حرکتی از آزمون رشد حرکتی- درشت نسخه سوم اولریخ (2016) استفاده شد. گروه تجربی به مدت 8 هفته و هر هفته 5 روز در برنامه تمرینی ملاک شرکت کردند و گروه گواه فقط به انجام فعالیتهای روزمره پرداختند. بعد از پایان مداخله، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس در سطح خطای 05/0 با نرم افزار SPSS-19 بررسی شدند. نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه در پس آزمون مهارتهای حرکتی درشت تفاوت معناداری وجود داشت (001/0P ˂) و گروه تجربی در هر همه متغیرها عملکرد بهتری نسبت به گروه گواه داشتند. نتیجه گیری: به نظر می رسد که در پسران 8 تا 12 ساله سالم، میتوان با استفاده برنامه حیاط پویا بهبود معناداری در رشد حرکتی آنها ایجاد کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
حیاط پویا؛ رشد حرکتی؛ مهارت حرکتی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 886 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 642 |