نحوه ارزشیابی استاد در برخی دانشگاههای معتبر جهان: نتایج یک مطالعه تطبیقی | ||
افق توسعه آموزش علوم پزشکی | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 1، خرداد 1402، صفحه 32-16 اصل مقاله (1.88 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/hmed.2022.62099.1198 | ||
نویسنده | ||
علیرضا طاهری* | ||
گروه ارتوز و پروتز ، دانشکده علوم توانبخشی ، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ،اصفهان ، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: یکی از شاخصههای مهم در ارتقاء کیفیت دانشگاهها میزان توانمندی اساتید میباشد و این توانمندی با ارزشیابی قابل اندازهگیری است که در نتیجه آن حفظ و توسعه حرفهای استاد میشود. استفاده از ارزشیابی کارآمدترین روش جهت بهبود کیفیت آموزشی است. در این مطالعه بر آن هستیم با نگاهی موشکافانه فرایند ارزشیابی در این دانشگاهها با محوریت نظام آموزش بررسی و با یک جمعبندی بتوانیم به الگویی جامع برای ارزشیابی استاد در سیستم آموزش عالی ایران برسیم. روش کار: این مطالعه تطبیقی به کمک الگوی بردی، سیستمهای ارزشیابی استاد در دانشگاهها باتوجهبه جدول رتبهبندی شانگهای و جستجو در وبسایتهای دانشگاههای معتبر دنیا مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از طریق رتبهبندی CWUR به کیفیت اساتید پرداخته شد. در نهایت نکات برجسته و تجاربی که از ارزشیابی استاد در این دانشگاهها وجود داشت مورد بررسی و دقت قرار گرفت. نتایج: پانزده دانشگاه مورد بررسی دارای وبسایت و راهنمای مشخص در ارزشیابی استاد بودند و همگی به اتفاق حیطه آموزشی استاد را بهعنوان یکی از معیارهای ارزشیابی قرار داده و بر حسب نوع دانشگاه از دانشجو، همکار و مدیران جهت ارزشیابی استفاده میکنند. هر دانشگاه بر اساس پروتکل ارزشیابی خود که قبلاً به اطلاع اساتید رسیده برخورد لازم اعمال میگردد و در این هدفگیری، ارزشیابی را یکی از قسمتهای فرایند یادگیری دانسته و بر ارتقاء آن تأکید داشتند. نتیجه گیری: با وجود تنوع در حیطه اساتید، اکثر نظامهای ارزشیابی دانشگاههای معتبر دنیا در سه حیطه اصلی آموزش، پژوهش و خدمات فعالیت دارند. باتوجهبه معیارها و انتخاب ملاکهای ارزشیابی که همگی بر اساس اهداف و رسالت آن دانشگاه تهیه شده است نقش استاد و سنجش عملکرد آموزشی او در تحقق آن اهداف بسیار اهمیت دارد و اینکه ارزشیابی را یکی از قسمتهای فرایند یادگیری دانسته و باید ارتقاء یادگیری را بهدنبال داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی؛ استاد؛ سنجش؛ عملکرد آموزشی | ||
مراجع | ||
1. Green ME. Ellis CL. Fremont P. Batty H. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,221 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,357 |