نقش انکوباتورهای دانشگاهی بر خودکارآمدی کارآفرینی در دانشگاه های نسل سوم به منظور ارائه مدل (مطالعه موردی: دانشگاههای استان مازندران) | ||
| مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
| مقاله 39، دوره 61، شماره 5، آذر و دی 1397، صفحه 3435-3454 اصل مقاله (1.2 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2021.19973 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم یساری1؛ سیده زهرا حسینی درونکلایی* 2؛ فاطمه طاهری3 | ||
| 1گروه مدیریت آموزشی ، واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل ، ایران | ||
| 2نویسنده مسئول و مسئول مکاتبات ، استادیار گروه مدیریت آموزشی ، واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل ، ایران | ||
| 3استادیار گروه مدیریت آموزشی ، واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل ، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی برای تبیین نقش انکوباتورهای دانشگاهی بر خودکارآمدی کارآفرینی در دانشگاههای استان مازندران (نسل سوم) است. روش پژوهش، آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی در رویکرد کیفی، از روش دلفی و در رویکرد کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری آن را در بخش کیفی، متخصصان، خبرگان و صاحبنظران حوزه کارآفرینی دانشگاهی و انکوباتورهای دانشگاهی در مازندارن به تعداد 20 نفر و در بخش کمی، کارکنان شرکتهای فعال در مراکز رشد در دانشگاههای استان مازندران به تعداد 681 نفر تشکیل میدادند که در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع تعداد 10 نفر و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران تعداد 246 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای براساس نوع دانشگاه به عنوان نمونه انتخاب شدند. . جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد: انکوباتورهای دانشگاهی دارای 3 بعد «آموزشی، ساختاری و راهبردی» و 8 مولفه «مدیریت و منابع انسانی، مدیریت دانش، زیرساختها، ساختار سازمانی، سازماندهی، استراتژی دانشگاه، خدمات و حمایتها و بینالمللی سازی» است که بعد راهبردی با بارعاملی 965/0 دارای رتبه اول و بعد ساختاری با بارعاملی 735/0 دارای رتبه آخر است. خودکارآمدی کارآفرینی دارای 7 بعد «خلاقیت، برنامهریزی، توسعه منابع انسانی، مدیریت ابهام، تفکر انتقادی، تعیین اهداف، ریسکپذیری» است و بعد مدیریت ابهام با بارعاملی 921/0 دارای رتبه اول و بعد ریسکپذیری با بارعاملی 594/0 دارای رتبه آخر است. نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد؛ نقش انکوباتورهای دانشگاهی بر خودکارآمدی کارآفرینی در دانشگاههای استان مازندران (نسل سوم) مثبت و معنادار میباشد و مدل ارائه شده دارای برازش مناسب میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| انکوباتورهای دانشگاهی؛ خودکارآمدی کارآفرینی؛ دانشگاه نسل سوم | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 588 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 491 |
||
