تدوین روش نوین آموزش زبان انگلیسی و مقایسه اثربخشی آن با روش متداول بر انگیزش زبان انگلیسی در دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه منطقه یک شهر تهران | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 34، دوره 64، شماره 4، مهر و آبان 1400، صفحه 3832-3840 اصل مقاله (872.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2021.19900 | ||
نویسندگان | ||
هلن صدیق1؛ رویا کوچک انتظار* 2؛ پروانه قدسی3؛ خدیجه ابوالمعالی4؛ منصوره شهریاری احمدی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. تهران. ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. تهران. ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. تهران. ایران. | ||
4دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. تهران. ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش با هدف تدوین روش نوین آموزش زبان انگلیسی مقایسه اثربخشی آن با روش متداول بر انگیزش زبان انگلیسی در دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه منطقه یک شهر تهران انجام شده است. نوع تحقیق کاربردی و با روش ترکیبی که از دو قسمت کیفی و کمی تشکیل شده است؛ در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده شده و برای تعیین اعتبار و تایید روایی صوری و محتوایی پروتکل از افراد صاحب نظر و خبره استفاده شده است. در بخش کمی طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دختر متوسطه اول منطقه یک شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 است که با در نظر گرفتن ملاک های ورود به مطالعه از بین آنها تعداد 50 نفر انتخاب گردید و سپس به صورت تصادفی به دو گروه روش نوین(25 نفر) و گروه روش متداول(25 نفر) جایگزین شدند و آموزش روش نوین و متداول در 14 جلسه بر روی هر دو گروه انجام شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه انگیزش زبان انگلیسی و برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس درون گروهی و برون گروهی استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش به روش نوین زبان انگلیسی نسبت به روش متداول بر انگیزش نسبت به زبان انگلیسی موثرتر بوده است.توجه به یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که معلمان مدرسان زبان انگلیسی می توانند از روش به عنوان تکنیک های آموزشی موثر افزایش انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نسبت به درس زبان انگلیسی استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان انگلیسی؛ روش متدوال زبان انگلیسی؛ روش نوین؛ انگیزش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 395 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 287 |