Prize-Distraction : یک تکنیک هدایت رفتاری تلفیقی برای کاهش درد و اضطراب بیماران دندانپزشکی کودک | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 46، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 82-87 اصل مقاله (633.68 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: گزارش مورد | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jmds.2022.57578.2046 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حمید سرلک1؛ مریم رحمتی* 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار، گروه دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشجوی دندانپزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه: اضطراب کودکان و عدم همکاری آنها حین درمان های دندانپزشکی، مدیریت رفتاری آنها را تبدیل به چالشی بزرگ برای دندانپزشکان و خانواده ها نموده است. هدف از این مطالعه، معرفی تکنیکی جدید در زمینه هدایت رفتاری کودکان به نام "Prize -Distraction" و مقایسه ی اثربخشی آن با تکنیک "پرت کردن حواس رایج" بود. شرح مورد: ما در این مطالعه گزارش مورد، اقدام به درمان دنداپزشکی 3 کیس (شامل 2 پسربچه و یک دختر بچه) با استفاده از روش های هدایت رفتاری “Prize-Distraction” و "story-Telling Distraction" با طراحی Split-Mouth (Cross Over) نمودیم و واکنش های رفتاری کودکان را با استفاده از معیار Sound Eye Motor (SEM) در زمان تزریق بی حسی موضعی و حین کشیدن دندان ها ارزیابی نمودیم. نتایج ما نشان داد نمونه ها در حین درمان با استفاده از روش “Prize -Distraction” واکنش های رفتاری کمتری نسبت به درمان به کمک تکنیک "story-Telling Distraction" نشان دارند. نتیجه گیری: در هر سه کیس، نتایج مجموع امتیازات معیار SEM در زمان های مختلف، حین استفاده از تکنیک "Prize-Distraction" مقادیر کمتری نسبت به تکنیک دیگر بود. به نظر می رسد تکنیک Prize -Distraction بتواند در زمینه هدایت رفتاری کودکان حین اعمال دندانپزشکی، نتایج نویدبخشی را به همراه داشته باشد. لازم است مطالعات بیشتری به بررسی اثربخشی این تکنیک جدید بپردازند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دندانپزشکی کودکان؛ تقویت مثبت؛ جایزه؛ کنترل رفتاری؛ اضطراب | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه پوسیدگی دندانی شایع ترین بیماری عفونی مزمن در کودکان است(1) در عین حال، اضطراب کودکان و عدم همکاری آنها حین درمان های دندانپزشکی، مدیریت رفتاری آنها را تبدیل به چالشی بزرگ برای دندانپزشکان و خانواده ها نموده است(2) به منظور مدیریت رفتاری کودکان، روش های دارویی و غیردارویی متعددی ابداع شده اند که به نظر می رسد امروزه روش های غیر دارویی مقبولیت بیشتری نزد خانواده ها دارند.(3) روش پرت کردن حواس (Distraction) یکی از روشهای غیر دارویی کاهش درد و اضطراب کودکان بوده که شامل منحرف کردن توجه کودکان از محرک های دردناک در طی اقدامات دندانپزشکی می باشد.(4) تقویت مثبت (Positive Reinforcement) یکی دیگر از روش های غیر دارویی هدایت رفتاری کودکان بوده که در این روش، در پاسخ به رفتار مطلوب کودک، اقدام به ارائه ی پاداش می نماییم. ثابت شده است که کاربرد این تکنیک نقش موثری در کاهش اضطراب کودک حین درمان های دندانپزشکی داشته است. در واقع Positive Reinforcement با تحریک کودک، ارزش گذاری (Valuing)، حمایت از رابطه ی دندانپزشک و بیمار و تشویق بیمار برای رسیدن به وضعیت آرامش، رفتار مطلوب را تقویت می کند.(5) تکنیک Prize-Distraction، روش جدیدی از هدایت رفتاری است که توسط دکتر حمید سرلک (دندانپزشک متخصص کودکان) ارائه می شود. این روش در حقیقت دو تکنیک هدایت رفتاری کودکان شامل "پرت کردن حواس" و "تقویت مثبت" را تلفیق می کند که در عین حال می تواند نمودی از به کارگیری روش های شرح موردها مورد 1: دختر بچه ای 5 ساله با شکایت از درد و آبسه ی دهانی در ناحیه ی دندان های مولر شیری فک پایین (راست و چپ) به مطب خصوصی دندانپزشک کودکان مراجعه کرد، که به دلیل تحلیل خارجی شدید ریشه در نمای رادیوگرافیک دندان های 74 و 84، کاندید کشیدن هر دو دندان بود. کودک به لحاظ سیستمیک نرمال بود و والدین هیچ سابقه ای از درمان دندانپزشکی گزارش نکردند. بعد از تعیین طرح درمان دندانپزشکی کودک و انجام تکنیک Tell-Show-Do مرسوم، همکاری کودک از نظر معیار همکاری فرانکل(6) در رتبه ی 3 (مثبت) ارزیابی شد. درمان دندان 74 به کمک روش Prize-Distraction در جلسه اول و درمان دندان 84 در جلسه ی بعدی با روش پرت کردن حواس "تعریف کردن قصه" توسط یک متخصص دندانپزشکی کودکان انجام شدند (Split-mouth method) سایر روش های هدایت رفتاری در دو جلسه درمانی مشابه بودند. روش های Distraction در هر دو جلسه، حین اعمال بی حسی موضعی بلاک عصب اینفریورآلوئولار (t1) و حین اکسترکشن دندان (t2) شامل مراحل جداسازی بافت نرم و خارج کردن بافت سخت دندان به کار رفتند. قبل از اقدام به اکسترکشن دندانی، دندانپزشک از موفقیت کامل بی حسی اطمینان می یافت. معیار ارزیابی درد Sound, Eye, Motor (SEM)(7) در زمان های t1و t2 توسط دستیار آموزش دیده اندازه گیری و ثبت شد (جدول 1). معیار ارزیابی درد SEM کوچک ترین تظاهر چشم ها، صدا یا حرکت بیماران را حین تزریق کودک در جلسه درمانی اول و با همراهی روش Prize-Distraction هیچ واکنش رفتاری را حین اعمال بی حسی موضعی و کشیدن دندان نشان نداد، در حالیکه واکنش منفی در استفاده از روش پرت کردن حواس "تعریف کردن قصه" حین اکسترکشن دندان بدین شکل مشهود بود: کودک با صدای بلند از درد شکایت داشت، چشمانش خیس شد و حرکت مختصر دست ها اتفاق افتاد. (امتیاز 2 معیار SEM) (جدول 1)
جدول 1 : مقادیر معیار SEM در زمان های t1 و t2 حین استفاده از دو روش Prize-distraction و Story-telling Distraction در سه کیس مختلف حین اعمال محرک های درد/ اضطراب زا
*:Sound-Eye-Motor Scale **:حین اکسترکشن دندان: *** حین اعمال بی حسی موضعی بلاک عصب اینفریورآلوئلار
مورد 2: پسربچه ی 9 ساله ای جهت اکسترکشن مورد 3: پسر بچه ی 5 ساله ای با شکایت از گیر غذایی ناحیه ی دندان های 74 و 84 مراجعه کرده بود؛ کودک از لحاظ سیستمیک نرمال بود و سابقه ی درمان دندانپزشکی نداشت. بعد از اخذ تاریخچه و انجام معاینات بالینی و رادیوگرافیک، هر دو دندان کاندید پالپوتومی و روکش استینلس استیل تشخیص داده شدند. پس از انجام TSD و ارزیابی رفتار کودک مشخص شد همکاری کودک در سطح دو ی طبقه بندی فرانکل قرار دارد. در جلسه درمانی اول، دندان 74 با همراهی روش "تعریف کردن قصه" تحت درمان قرار گرفت و معیار SEM حین اعمال بی حسی بلاک عصب اینفریورآلوئلار (t1) ثبت شد; کودک کاملا کنجکاو بود و با ورود نیدل بی حسی کاملا از درد شکایت کرد. (امتیاز 2 معیارSEM ) (جدول 1) درمان در جلسه ی بعد بر روی دندان 84 انجام شد و همزمان با همراهی Prize-Distraction حین بی حسی موضعی، توجه کودک کاملا معطوف به گفتگوی دندانپزشک درخصوص جوایز شد و بدون کنجکاوی در زمان ورود سوزن بی حسی، هیچ واکنش منفی نشان نداد و امتیاز 0 معیار SEM را دریافت نمود. (جدول 1( بحث ساختن خاطرات خوب حین ملاقات های دندانپزشکی یکی از مهمترین اهداف دندانپزشکی کودکان است و با وجود پیشرفت های بسیار در زمینه کنترل درد، «ترس از دندانپزشکی» هنوز چالش مهم درمان دندانپزشکی به خصوص در کودکان می باشد.(8) اساسی ترین شکل پرت کردن حواس، گفتگو با دندانپزشک است.(9) «تعریف کردن قصه»، «اجازه گرفتن» و «شمارش و وقفه» به همراه «بازی کردن» روش های مرسوم Distraction هستند که دندانپزشک می تواند اعمال کند.(9و4) تاکنون روش های متعددی در زمینه هدایت رفتاری کودکان معرفی شدند اما به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده است که با هدف افزایش اثربخشی، این تکنیک ها در یکدیگر ادغام شوند تا بتوان همزمان از فواید چند روش هدایت رفتاری بهره برد و به شکل موثرتری رفتار کودک را شکل داد. باقریان و شیخ فتح الهی(10) تکنیک Cotton-roll vibration را به عنوان شکلی از تکنیک پرت کردن حواس ابداع و معرفی نمود. ما در این مطالعه اقدام به معرفی و بکارگیری روش Prize-Distraction نمودیم که تکنیکی ساده با قابلیت فراگیری و کاربرد عملی آسان بوده و همزمان نمود عملی چندین روش هدایت رفتاری می باشد. به عنوان مثال این گفت و گو می تواند شامل این جملات باشد: "عزیزم، جلسه گذشته چه جایزه ای گرفتی؟ "قهرمان، تو میدانی ما به بچه هایی که خیلی همکاری می کنند اجازه می دهیم جایزه شان رو خودشان انتخاب کنند؟" "خوشگلم میدانی ما داخل قفسه ی جایزه ها چه هدف از طرح سوالات این چنینی در این روش، پرت کردن حواس کودک به کمک جذاب ترین شکل تقویت مثبت (جایزه) است و لازم است دندانپزشک احتیاط کند شکل گفت و گو با کودک به سمت رشوه (Bribe) منحرف نشود. در ضمن در این روش کودک متوجه می شود در صورت همکاری بیشتر با دندانپزشک جایزه ی بهتر یا جذابتری به او تعلق می گیرد یا امکان انتخاب جوایز را خواهد داشت (شکل دهی رفتار و شرطی سازی فعال) نتایج این مطالعه نشان داد روش Prize-Distraction در زمینه کاهش درد و اضطراب کودکان در مقایسه با روش مرسوم "تعریف کردن قصه" به میزان قابل توجهی اثربخش می باشد به طوریکه کودکان در مواجهه با دو محرک اضطراب زا / درد زا شامل بی حسی موضعی –به عنوان مهم ترین عامل استرس در ملاقات های دندانپزشکی – و کشیدن دندان، واکنش های رفتاری به نسبت کمتری نشان دادند و در نتیجه درمان دلپذیرتری را تجربه نمودند. ما در این مطالعه از معیار Sound Eye Motor (SEM) به عنوان یک معیار عینی برای ارزیابی واکنشهای رفتاری کودکان حین اعمال محرک ها استفاده نمودیم چرا که پاسخ های کودک در معیارهای سابرکتیو (self-report) مشکوک نتیجه گیری به نظر می رسد تکنیک Prize-Distraction بتواند در زمینه هدایت رفتاری کودکان حین اعمال دندانپزشکی و کاهش درد و اضطراب آنان مورد توجه قرار گیرد. لازم است مطالعات بالینی ترایال با طراحی دقیق وحجم نمونه مناسب، به تعیین اثربخشی این روش در گروه های سنی مختلف بپردازند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,237 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 463 |