هنجارشناسی بازیهای دیجیتال با تاکید بر روانشناسی اجتماعی | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 12، دوره 63، ویژه (روانشناسی)، خرداد و تیر 1399 اصل مقاله (1.16 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2020.19654 | ||
نویسندگان | ||
نرجس پژمانفر1؛ فریبرز باقری* 2؛ بیتا نصرالهی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.(نویسنده مسئول) | ||
3استادیار گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه بازیهای دیجیتال، ابزاری برای انتقال فرهنگ بر محور تعاملگرایی هستند که میتوانند در الگوسازی و تعیین و ترویج معیار و قاعدهای، مؤثر واقع شوند. این دغدغه وجود دارد که با توجه به روانشناسی اجتماعی آیا بازیهای دیجیتال امکان ایجاد هنجار در مخاطبین خود دارند یا خیر؟ روش کار این تحقیق، توصیفی تحلیلی است. ابتدا، هنجارهای بازیهای دیجیتال شناسایی شده و سپس تحلیل کیفی از هنجارهای بازیهای دیجیتال صورت می گیرد. از طریق مصاحبه با افراد در 2 جامعه آماری کیفی، پرسشهای کدگذاری شده پرسیده میشود. جامعه آماری نخست، 19 بازیکن مذکر متخصص ساکن شهر تهران هستند و جامعه دوم، 10 فرد تحصیل کرده مذکر هستند که سواد رسانه ای دارند ولی با این بازی برای نخستین بار آشنا شده اند (جامعه حرفهای و جامعه معمولی). نتایج مهمترین هنجارهای بازی «ندای وظیفه» از منظر روانشناسی اجتماعی 4 مورد است: 1-وظیفهشناسی، 2- نحوه صحیح اطاعت مأمور از آمر، 3-دستیابی به نظم و فناوری نظامی و 4- قهرمانپروری است که این موارد بهعنوان هنجارهای تصریحی و ملموس بازی «ندای وظیفه» با تاکید بر نسخه جنگاوری پیشرفته 2 – (2019) شناخته میشوند. نتیجهگیری این هنجارها در دو جامعه آماری 19 و 10 نفر، مورد انطباقسازی با دیدگاه بازیکنان از منظر کیفی قرار گرفت که ازنظر بیشتر بازیکنان، معیارهای 4 گانه فوق، برای آنان نیز قابلدرک است ولی برخی از آنان معتقدند که این معیارها در سطح هنجار باقیمانده و از بالقوه به بالفعل تبدیل نمیشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
روانشناسی اجتماعی؛ هنجار؛ بازیهای دیجیتال؛ بازی ندای وظیفه؛ وظیفهشناسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 733 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 383 |