اثربخشی رویکرد واقعیت درمانی گروهی بر شادکامی و کیفیت زندگی نوجوانان بد سرپرست در مشهد | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 7، دوره 56، شماره 5، آذر 1392، صفحه 300-306 اصل مقاله (174.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2013.1958 | ||
نویسندگان | ||
رضا اسلامی1؛ پیمان هاشمیان2؛ لیدا جراحی* 3؛ مرتضی مدرس غروی4 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد پیشگیری اداره بهزیستی، مشهد، ایران | ||
2دانشیار روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران | ||
3استادیار پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات اعتیاد، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران | ||
4استادیار روان شناسی بالینی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه کاهش شادکامی و حس ناخشنودی از مسائل مهمی است که در میان نوجوانان بد سرپرست شایع تر و برکیفیت زندگی آنان موثر است. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر واقعیت درمانی گروهی که رویکردی برای پایش و کنترل رفتار، پذیرش مسئولیت و انجام انتخاب های مناسب است، بر افزایش شادکامی و بهبود کیفیت زندگی نوجوانان بد سرپرست پرداخته است. روش کار در این مطالعه مداخله ای 40 نفر از جمعیت نوجوانان پسر بد سرپرست تحت پوشش بهزیستی مشهد در سال 1390 با روش نمونه گیری مبتنی برهدف وارد مطالعه شدند و به روش تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. به نوجوانان در گروه مداخله 12جلسه آموزش گروهی واقعیت درمانی، ارائه شد. دو گروه قبل و پس از زمان مداخله به پرسشنامه های شادکامی آکسفورد و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های کای اسکوار و تی تحلیل شد. نتایج سطح تحصیلات، میانگین سن و میانگین نمره ی آزمون ها قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معنادار نداشت (05/0p<). پس از مداخله تفاوت معناداری در میانگین نمره ی آزمون کیفیت زندگی و میانگین نمره ی آزمون شادکامی در گروه مداخله و کنترل مشاهده شد (به ترتیب 1/84 در برابر 3/63 و 1/35 در برابر 8/19، 05/0p<). نتیجه گیری واقعیت درمانی گروهی در بهبود کیفیت زندگی، افزایش شادکامی و رضایت از زندگی نوجوانان بد سرپرست موثر می باشد. محیط محترمانه، ابراز احساسات و درک همدلانه در گروه درمانی در افزایش شادکامی و بهبود کیفیت زندگی اثرگذار است. | ||
کلیدواژهها | ||
اثربخشی؛ بدسرپرست؛ شادکامی؛ کیفیت زندگی؛ نوجوان؛ واقعیت درمانی گروهی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,306 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,310 |