اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و نگرش ناکارآمد مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 18، دوره 63، ویژه (روانشناسی)، خرداد و تیر 1399 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2020.19487 | ||
نویسندگان | ||
برات فراقی دستجرد1؛ پرویز شریفی درآمدی* 2؛ نورعلی فرخی3 | ||
1گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه پژوهشها نشان از وجود افسردگی و نگرش ناکارآمد در بین مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی است؛ آموزش پذیرش و تعهد علیرغم اثربخشی بر متغیرهای مختلف، بر افسردگی و نگرش ناکارآمد این مادران مغفول مانده است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و نگرش ناکارآمد مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی انجام شد. روش کار در این پژوهش از روش نیمهآزمایشی و طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی شهرستان تهران تشکیل دادند. از این جامعه، 40 نفر بصورت در دسترس انتخاب شدند و بصورت تصادفی در دوگروه (20 تایی) آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. پرسشنامه افسردگی (بک، 1996) و نگرشهای ناکارآمد (ویسمن، 1978) بین گروههای پژوهش پخش شد، برای گروه آزمایش هشت جلسه آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد اجرا شد و در نهایت پسآزمون اجرا شد. یافتههای پژوهش در نهایت با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 و آزمون اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نتایج حاصل از اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی نشان داد آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی و نگرش ناکارآمد مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی اثر بخش بوده و اثر برنامه آموزشی در طول زمان پایدار بوده است (p≤0/005). نتیجهگیری آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و نگرشهای ناکارآمد مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی تاثیر دارد؛ لذا مشاوران و روانشناسان میتوانند از این رویکرد برای مادران دارای فرزند خاص بهره ببرند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش پذیرش و تعهد؛ افسردگی؛ نگرشهای ناکارآمد؛ نارسایی توجه/بیشفعالی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 387 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 315 |