بررسی سنجش استانداردها و مسائل روانی اجتماعی کودکان بی سرپرست در ایران | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
دوره 63، شماره 1، فروردین و اردیبهشت 1399، صفحه 2301-2311 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2020.19354 | ||
نویسنده | ||
جواد تجر* | ||
گروه روانشناسی، واحد صحنه، دانشگاه آزاد اسلامی، صحنه، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: تحقیقات در زمینه سرپرستی کودکانی که به جهات و علل گوناگون سرپرست خود را از دست دادهاند در حال توسعه میباشد، بنابراین، هدف از انجام این پژوهش بررسی سنجش استانداردها و مسائل روانی-اجتماعی کودکان بی سرپرست درمراکز شبانه روزی بود. روش کار: این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی و علی مقایسهای میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی کودکان بی سرپرست بود که طبق آمارهای سازمان بهزیستی کشور 22500 کودک بود. نمونه آماری شامل 360 کودک بی سرپرست و 360 نفر از کودکان عادی به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در این تحقیق از 5 پرسشنامه استاندارد اضطراب زونک، عزت نفس کوپر اسمیت، رشد اجتماعی و ایلند، مقیاس هوش ریون خردسالان و بزرگسالان و استرس دوگل که همگی ضریب آلفای کرونباخ بالای 7/0 داشتند انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون Tمستقل وکای خی دو برای بررسی تفاوت میانگین ها استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست در ایران کاملاً با استانداردهای فیزیکی، فضایی و آموزشی همخوانی ندارد و فاصله ی این مراکز با استانداردها، بویژه در استانهای محروم مرکزی بیشتر به چشم میخورد و از منظرمتغیرهای آموزشی و اجتماعی و روانی، مشکلات در کودکان بی سرپرست بیشتر از کودکان تحت حمایت خانواده میباشد. نتیجه گیری: با توجه به اینکه میزان رشد اجتماعی کودکان بی سرپرست نسبت به همسالان عادی خود پایینتر میباشد، توصیه میشود با طراحی و با تشکیل اردوهای تفریحی آموزشی شبیه زندگی اجتماعی عادی و واگذاری ادارهی این اردوها و با تعریف عملیاتی نقشهای اجتماعی به این کودکان زمینه رشد اجتماعی آنان فراهم گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
کودکان بی سرپرست؛ رشد اجتماعی؛ اضطراب؛ عزت نفس؛ استانداردها | ||
مراجع | ||
1. Chisholm K. A three year follow‐up of attachment and indiscriminate friendliness in children | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 882 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 950 |