مدل ساختاری رابطه سرمایه های تحولی،امید به تحصیل با بهزیستی تحصیلی، بازداری رفتاری با میانجیگیری کنترل روانشناختی والدینی در دانش آموزان داوطلب ورود به دانشگاه ها | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 5، دوره 64، شماره 4، مهر و آبان 1400، صفحه 3447-3463 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2021.19336 | ||
نویسندگان | ||
شینا زینعلی1؛ بهمن اکبری* 2؛ عباس صادقی3؛ لیلا مقتدر4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی ، گروه روانشناسی ، واحد رشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت ، ایران. | ||
2استاد ، گروه روانشناسی ، واحد رشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت ، ایران.(نویسنده مسئول) | ||
3دانشیار ، گروه روانشناسی ، واحد رشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت ، ایران. دانشیار ، گروه مشاوره ، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
4استادیار ، گروه روانشناسی ، واحد رشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت ، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه هدف اصلی این مدل ساختاری رابطه سرمایه های تحولی،امید به تحصیل با بهزیستی تحصیلی، بازداری رفتاری با میانجیگیری کنترل روانشناختی والدینی در دانش آموزان داوطلب ورود به دانشگاهها بود. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی می باشد. روش کار جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر داوطلب ورود به دانشگاه در ناحیه 1 رشت در سال 1398 به تعداد 1560 نفر می باشد. حجم نمونه 500 نفر ( 236 نفر پسر و 264 نفر دختر) تعیین شد. نمونه گیری به شیوه تصادفی خوشه ای انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل 7 مقیاس: 1- پرسشنامه سرمایه های تحولی اسکلز و بنسون(2005)، 2- پرسشنامه کنترل روان شناختی سوننز و همکاران(2010) ، 3- مقیاس امید به تحصیل خرمایی و کمری(1396) 4- مقیاس بهزیستی تحصیلی تومینن-سوینی و همکاران (2012).5- مقیاس بازداری رفتاری شامل مقیاس بزرگسال(2005) می باشد، برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از آزمون های کلموگروف- اسمیرنف، آزمون تحلیل عاملی و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج یافته های پژوهش نشان داد که بین سرمایه های تحولی با میانجیگری کنترل روانشناختی والدینی از طریق بازداری رفتاری ، بین سرمایه های تحولی با میانجیگری کنترل روانشناختی والدینی از طریق بهزیستی تحصیلی رابطه وجود دارد (01/0>P). همچنین بین امید به تحصیل با میانجیگری کنترل روانشناختی والدینی از طریق بازداری رفتاری، بین امید به تحصیل با میانجیگری کنترل روانشناختی والدینی از طریق بهزیستی تحصیلی رابطه وجود دارد. (01/0>P). نتیجه گیری در یک جمع بندی کلی میتوان گفت از آنجا که دو متغیرِ امید به تحصیلی و بهزیستی تحصیلی- به عنوان اولین متغیرهای موثر- هم بر بعد عینی و هم ذهنی موفقیت تحصیلی موثرند، میتوانند به عنوان مهمترین عواملی در نظر گرفته شوند که در فرایند مشاوره تحصیلی بایستی مورد توجه قرار گیرند. بنابراین ایجاد و تقویت یک خودپنداره مثبت تحصیلی در دانش آموزان از طریق ارائه بازخوردهای مثبت و تقویتهای کلامی؛ همچنین افزایش مهارت های تحصیلی از طریق روشهای افزایش تمرکز حواس، روشهای مطالعه و یادگیری، غلبه بر اضطراب کنکور با شیوههای مختلف رفتاری و شناختی پیشنهاد می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه های تحولی؛ امید به تحصیل؛ بهزیستی تحصیلی؛ بازداری رفتاری؛ کنترل روانشناختی والدینی؛ داوطلبان ورود به دانشگاهها | ||
مراجع | ||
1. Rabiee, Mohammad (1395). Academic persistence: The role of stable and unstable psychological factors. Practical | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 945 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 655 |