ویژگیهای تدریس اثربخش و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دستیاران تخصصی دندانپزشکی دانشگاههای علوم پزشکی ایران در سال 1399 | ||
افق توسعه آموزش علوم پزشکی | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 1، خرداد 1402، صفحه 15-5 اصل مقاله (2.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/hmed.2021.59534.1169 | ||
نویسندگان | ||
نازنین بشردوست1؛ فرناز رضوان2؛ سامان معروفی زاده3؛ نسترن میرفرهادی* 4 | ||
1مرکزتحقیقات آموزش علوم پزشکی، مرکزمطالعات و توسعه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران. | ||
2دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران. | ||
3گروه آمارزیستی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران. | ||
4دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان،رشت،ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: پدیده تدریس و مؤلفههای اثربخشی آن از گذشته تا به امروز جزء دغدغههای نظریهپردازان تعلیم و تربیت بوده است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ویژگیهای تدریس اثربخش از دیدگاه دستیاران تخصصی دانشکده دندانپزشکی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1399 انجام گرفت. روشکار: مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر بر روی 191 نفر از دستیاران در حال تحصیل در دانشکدههای دندانپزشکی دانشگاههای علوم پزشکی کشور انجام گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه تحت وب شامل اطلاعات فردی-اجتماعی و 33 گویه در حیطههای دانشپژوهشی، روش تدریس، قدرت ارتباط با دستیار و خصوصیات فردی بود. دادهها با استفاده از آزمونهای Wilcoxon، Mann-Whitney، Kruskal-Wallis و ضریب همبستگی Spearman تجزیهوتحلیل شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار سنی دستیاران 79/2±42/29 سال و 6/58 درصد زن بودند. مهمترین ویژگی استاد از نظر دستیاران، موضوع تدریس با 3/73 درصد در حیطه دانشپژوهی، انتقال شفاف و واضح مطالب با 44درصد در حیطه روش تدریس، ارتباط صمیمی و دوستانه با دستیار 2/38 درصد در حیطه قدرت ارتباط با دستیار و انتقادپذیر بودن 1/47 درصد و لحن احترام آمیز 45 درصد در حیطه خصوصیات فردی بود. بیشترین میانگین مربوط به حیطه خصوصیات فردی 65/0 ± 85/3 و کمترین مربوط به حیطه روش تدریس 71/0±81/3 بود. حیطههای ویژگیهای حرفهای و روش تدریس در دستیاران مجرد به صورتی معنیدار بالاتر از دستیاران ﻣﺘﺄهل بود (به ترتیب، 045/0=p و 038/0=p) بود. نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که مهمترین ویژگی تدریس اثربخش، داشتن تسلط بر موضوع تدریس و آگاهی از آن و انتقال شفاف و واضح مطالب بود. همچنین خصوصیات فردی اساتید از جمله انتقادپذیر بودن و لحن احترامآمیز در ویژگیهای تدریس اساتید مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس اثربخش؛ دستیار تخصصی؛ دندانپزشکی | ||
مراجع | ||
1. Saif A.A. Modern educational | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,601 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,242 |