مقایسه تأثیر آموزش تریاژ حوادث پرتویی به روش شبیهسازی مانوری و کارگاهی بر میزان خطای تریاژ پرتویی در امدادگران نظامی | ||
نوید نو | ||
دوره 24، شماره 78، شهریور 1400، صفحه 21-30 اصل مقاله (744.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/nnj.2021.55383.1267 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی دلسوز1؛ سیدرضا مظلوم2؛ امیرحسین میرحقی* 3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
2مربی، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
3استادیار، گروه فوریت پزشکی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: حوادث هستهای-رادیواکتیو چالشهای فراوانی برای سیستمهای سلامت دارند؛ لذا آموزش تریاژ پیشبیمارستانی اهمیت ویژهای دارد. مشخص نیست شبیهسازی مانوری با ایجاد بازخوردهای بیشتر نسبت به آموزش کارگاهی تا چه میزان اثربخش است. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش تریاژ پرتویی با روش شبیهسازی مانوری و کارگاهی بر خطای تریاژ پرتویی امدادگران نظامی انجام شد. مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع نیمهتجربی با پسآزمون و پیشآزمون است که روی 30 نفر از امدادگران پادگانهای مشهد در تیر ماه 1399 انجام شد. نمونهگیری تصادفی از دو مرکز انجام شد و شرکتکنندگان به دو گروه مداخله (شبیهسازی مانوری) و کنترل (کارگاه) تقسیم شدند. ابزار اصلی پرسشنامه پژوهشگرساخته بررسی مهارت تریاژ پرتویی و چکلیست آسکی بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. ابتدا پیشآزمون انجام شد. دو هفتـه پس از مداخله، پسآزمون به صورت آسکی برگزار شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزار SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: میانگین سنی شرکتکنندگان 22 سال بود و 46 درصد از آنها مدرک دیپلم داشتند. در پیشآزمون مهارت تریاژ پرتویی گروهها همگن بود. در پسآزمون تفاوت نمره تریاژ صحیح دو گروه معنیدار بود. در پسآزمون خطای تریاژ گروه مداخله 3/36 + 10/7 و گروه کنترل5/64 + 38/7 درصد بود. تفاوت نمره تریاژ سنگین و تریاژ سبک گروه مداخله و گروه کنترل نیز معنیدار بود. نتیجهگیری: خطای تریاژ سبک در روش آموزشی کارگاهی بهطور قابل توجهی بیشتر از روش آموزشی شبیهسازی مانوری است. ازاینرو بهعنوان روش منتخب در آموزش تریاژ پرتویی توصیه نمیشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شبیهسازی؛ آموزش کارگاهی؛ تریاژ؛ نشت خطرزیا رادیولوژیک | ||
مراجع | ||
Kollek D. Canadian emergency department preparedness for a nuclear, biological or chemical event. CJEM. 2003; 5(1):18-26.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,047 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 468 |