تأثیر مقایسه دو روش استفاده از دستگاه رگیاب و روش متداول رگگیری بر اضطراب و شاخصهای فیزیولوژیک کودکان 3 تا 6 ساله | ||
نوید نو | ||
دوره 24، شماره 78، شهریور 1400، صفحه 113-124 اصل مقاله (753.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/nnj.2021.57659.1286 | ||
نویسنده | ||
زهرا علیزاده* | ||
کارشناس ارشد، پرستاری اطفال، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: رگگیری یکی از شایعترین و اضطرابآورترین تجربههای بستری و بیماری در کودکان است. تسهیل در رگگیری موجب صرفهجویی در وقت، هزینه، کاهش خطر عفونت و حفظ امنیت بیمار میشود. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر مقایسه دو روش استفاده از دستگاه رگیاب و روش متداول رگگیری بر اضطراب و شاخصهای فیزیولوژیک کودکان بود. مواد و روشها: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی بود. 62 کودک 3 تا 6 ساله که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند، در گروه مداخله به روش رگگیری با دستگاه رگیاب و در گروه کنترل به شیوه متداول رگگیری شدند. پاسخهای اضطرابی، تعداد ضربان قلب، تعداد تنفس، میزان فشار خون، درصد اشباع اکسیژن خون در دو گروه 5 دقیقه قبل و بعد از رگگیری اندازهگیری شد. بدین منظور از مقیاس اضطراب Yale Preoperative Anxiety Scale (YPAS) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای تی مستقل، تی زوجی و تحلیل کوواریانس در نرمافزار SPSS نسخه 23 تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: شاخصهای فیزیولوژیک تعداد ضربان قلب (001/0>P) و تعداد تنفس (002/0P=) پس از مداخله تفاوت معناداری داشت (001/0>P)، اما درصد اشباع اکسیژن خون ( 13/0P=)، فشار خون سیستولیک (31/0P=) و فشارخون دیاستولیک (76/0P=) معنادار نبودند. میانگین نمره شدت اضطراب بعد از انجام پروسیجر در گروه مداخله 94/1±77/13 و در گروه کنترل 44/2±18 بود (001/0P=). این نتایج نشان داد میزان اضطراب بعد از رگگیری در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل تفاوت معنیدار آماری داشته است (001/0>P). نتیجهگیری: با توجه به تأثیر مثبت روش رگگیری با دستگاه رگیاب در کاهش اضطراب و متعادل نگهداشتن شاخصهای فیزیولوژیک کودکان 3 تا 6 ساله، میتوان از این شیوه رگگیری بهعنوان یک شیوه مناسب در بخشهای داخلی کودکان استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب؛ رگگیری؛ کودکان؛ شاخصهای فیزیولوژیک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 646 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 906 |