مقایسه اثربخشی آموزش مربیگری گشتالتی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان کنترلگری | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 14، دوره 64، شماره 3، مرداد و شهریور 1400، صفحه 3196-3207 اصل مقاله (969.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2021.18874 | ||
نویسندگان | ||
اعظم براتی1؛ محمد اسماعیل ابراهیمی* 2؛ فیروزه زنگنه3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
2استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران(نویسنده مسول) | ||
3استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: مقایسه رویکردهای مختلف درمانی در روان شناسی می تواند به درمانگران برای تشخیص صرفه جویی در زمان، هزینه و میزان اثربخشی آنها کمک کننده باشد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مربیگری گشتالتی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کنترلگری کارکنان شرکت مخابرات تهران انجام شد. مواد و روشها: روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت پرسو الکترونیک مخابرات تهران در سال 1398 بود که از بین آنها براساس جدول کوهن، 45 نفر با نمونه گیری تصادفی نسبی انتخاب و و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تمایل به کنترل دیگران تقیزاده (1396) بود. گروه های آزمایش تحت آموزش مربیگری گشتالتی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند. داده ها با آزمون تحلیل واریانس و اندازه گیری مکرر تحلیل شدند. یافتهها: بین اثربخشی آموزش مربیگری گشتالتی با درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش کنترل گری، تفاوت معنی داری مشاهده شد(001/0≥ P). اثربخشی آموزش گشتالتی هم در مرحله پس آزمون و هم در مرحله پیگیری مؤثرتر از درمان پذیرش و تعهد بود(001/0≥ P). نتیجهگیری: براساس یافته های حاصل می توان نتیجه گرفت، آموزش مربیگری گشتالتی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند راهکار مناسبی برای کاهش میزان کنترلگری کارکنان باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مربیگری گشتالتی؛ پذیرش و تعهد؛ کنترلگری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 659 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 367 |