بررسی میزان اگاهی دستیاران تخصصی طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به مباحث مرتبط با پزشکی قانونی | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 19، دوره 64، شماره 3، مرداد و شهریور 1400، صفحه 3269-3277 اصل مقاله (959.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2021.18849 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا قاسمی طوسی1؛ حسین کریمی مونقی* 2 | ||
1مرکز تحقیقات سم شناسی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
2استاد، مرکز تحقیقات مراقبت مبتنی بر شواهد، گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی و گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: پزشکی و قانونی به طور جدا ناپذیری به هم مرتبط اند. نیاز به اطلاع از مباحث پزشکی قانونی در کشور در حال حاضر از هر زمان دیگری بیشتر اهمیت دارد. لذا هدف از انجام این پژوهش تعیین میزان اگاهی دستیاران طب اورژانس در مورد مباحث مرتبط با پزشکی قانونی می باشد. روش کار: سی و شش رزیدنت های طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مشهد وارد این مطالعه توصیفی مقطعی شدند. اطلاعات زمینه ای شرکت کنندگان از قبیل سن، جنس، سابقه کار، و سال ورود ثبت شد. اگاهی دستیاران با استفاده از یک آزمون پنج گزینه ای 30 سوالی سنجیده شد. تمامی آزمون ها در نرم افزار spss نسخه 16 و در سطح معنی داری 05/0 انجام گردید. نتایج: نتایج ما نشان دادکه میانگین درصد پاسخ های صحیح به سوالات 11± 38 درصد بود. بیشترین میزان اگاهی دستیاران در مورد نحوه رویکرد به بیماران الکلی و مواد مخدر (48 ±65) و کمترین میزان اگاهی در مورد دیه ها و قصور پزشکی و جواز دفن وگواهی فوت (22± 28) بود. بررسی ما نشان داد ارتباط مستقیم و معناداری بین سن و میزان آگاهی کلی وجود دارد (0.54r=،0.03p=). ولی بین درصد آگاهی کلی و سابقه کار ارتباط معناداری وجود نداشت (0.51r=،0.07p=). نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد اگاهی دستیاران طب اورژانس از مباحث پزشکی قانونی متوسط است. کمترین میزان اگاهی در ارتباط با دیه ها، قصور پزشکی و جواز دفن وگواهی فوت بود. با توجه به این نتایج بنظر می رسد آموزش مباحث کاربردی و رایج پزشکی قانونی به دستیاران طب اورژانس از اهمیت بالایی برخوردار باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آگاهی؛ پزشکی قانونی؛ دستیاران؛ طب اورژانس | ||
مراجع | ||
1. Madadin M, Al-Saif DM, Khamis AH, Taha AZ, Kharoshah MA, Alsayyah A, et al. Undergraduate teaching | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 542 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 347 |