بررسی روان شناختی احساس تضاد و تعارض بین هویت قومی و دلبستگی ملی | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 22، دوره 63، ویژه (روانشناسی)، خرداد و تیر 1399 اصل مقاله (1003.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2020.18533 | ||
نویسندگان | ||
لیلی لجمیری1؛ فاطمه احمدبیگی* 2؛ زهرا صباغیان3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال. تهران ایران | ||
3استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایر | ||
چکیده | ||
مقدمه: هویت قومی که جزئیترین و خاصترین نوع هویت است به احساس تعلق و وفاداری فرد نسبت به آداب و رسوم، تاریخ، سرزمین و زبان محلی اشاره دارد. هدف این تحقیق بررسی رابطه هویت قومی و دلبستگی ملی دانش آموزان بود. روش کار: از منظر کمی، پژوهش از نوع همبستگی و همچنین از منظر کیفی ، آمیخته – اکتشافی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه تهران در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ بود، که تعداد 337 نفر به روش تصادفی خوشهای از مناطق شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای ارزیابی دلبستگی ملی در این مطالعه از پرسشنامه ماریا زنینتودو (2004) وپرسشنامه هویت قومی که به4مولف فرهنگی،اجتماعی،سیاسی و قوم مداری اختصاص داشت استفاده شد. نتایج :تجزیه و تحلیل کواریانس داده ها نشان داد که ضریب معناداری بین دو متغیر بازنمایی هویت قومی و دلبستگی ملی دانشآموزان متوسطه دوم در شهر تهران به مقدار 0.74 است از آنجایی که این عدد بزرگتر از 0.7 است پس بین دو متغیر هویت قومی و دلبستگی ملی رابطه قوی و مثبتی قرار دارد . بحث و نتیجه گیری :نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن است که اگر هویت قومی در نوجوان تقویت شود باعث ایجاد دلبستگی ملی خواهد شد و بین این دو رابطه معنی دار وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت قومی؛ دلبستگی ملی؛ تضاد و تعارض | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 619 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 327 |