ارائهی مدل جامعه پذیری ورزشکاران حرفهای و نقش آن در نتایج مسابقات حرفهای | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 15، دوره 62، ویژه (روانشناسی)، بهمن و اسفند 1398 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2020.18400 | ||
نویسندگان | ||
نیما دارین1؛ مهرداد نوابخش* 2؛ رضا نیکبخش3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه جامعه شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استاد، گروه جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی، واحد تهران جنوب دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: جامعه پذیری فرایندی است که به موازات کنترل اجتماعی بکار می رود ولی معمولا نهادهای رسمی و غیر رسمی موجود در جوامع این دو فرایند را بطور همزمان با یکدیگر بکار نمی برند این موضوع ناکارآمدی آنان را تداوم می بخشد. علم جامعه شناسی با تحلیل نظری نسبت به جامعه پذیری ، اجتماعی شدن و کنترل اجتماعی به گونه های مختلف درسطوح کلان، میانی و خرد به این موضوع توجه می نماید تا در هر یک از آنها میزان عاملیت افراد مورد چالش و دقت قرار گیرد. روش کار تحقیق حاضر یک پژوهش آمیخته به صورت کمی و کیفی بود. بخش کمی تحقیق در قالب پرسشنامه انجام شد و بخش کیفی تحقیق به صورت گراند تئوری و براساس مدل اشتراوس و کوربین (1387) در قالب مصاحبه و تحلیل محتوایی و ساختاری مصاحبهها انجام شد. برای جمع آوری داده ها، از مصاحبه های عمیق، باز و نیمه ساختاریافته استفاده شد. جامعۀ آماری این تحقیق در بخش کمّی و کیفی را ورزشکاران رشتههای فوتبال، کشتی و بدمینتون تشکیل دادند. در این تحقیق از یک پرسشنامه محقق ساخته حاصل از یافتههای الگوی پارادایمی تحقیق استفاده شد که شامل 49 مولفه بود که با مدل لیکرت 5 درجهای انجام شد. در بخش کمّی برای تجزیه و تحلیل دادههای توصیفی از روش آماری توصیفی، شاخصهای چولگی و کشیدگی، تحلیل عاملی تاییدی و مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری این تحقیق از نرم افزارSPSS و نرمافزار Smart Pls استفاده شد نتایج: نتایج در بخش کیفی نشان داد که شرایط علی به 3 مقوله یادگیری هنجارها و ارزش ها، سازگاری با شرایط تیم جدید و بهبود تعامل اجتماعی دستهبندی شد.در بخش کمی نیز نتایج نشان داد که آموزش ورزشی در جامعهپذیری ورزشکاران، رسانههای جمعی در جامعهپذیری ورزشکاران، مربیان ورزشی در جامعهپذیری ورزشکاران، گروههای مرجع در جامعهپذیری ورزشکاران و علاقمندی جوانان به ورزش در جامعهپذیری ورزشکاران تاثیر مثبت معنادار دارد. نتیجه گیری: یافته ها نشان داد هم در بخش کیفی و هم کمی، جامعه پذیری ورزشکاران تحت تاثیر عوامل زیادی در ارتباط با وضعیت اجتماعی و همچنین فنی تیم های حرفه ای قرار می گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
جامعهپذیری؛ ورزشکاران حرفهای؛ هنجارها؛ ارزشها | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 659 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 409 |