طراحی الگوی یادگیری خلاق بر مبنای هرمونتیک مدرن با تاکید بر آرای مارتین هایدگر | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 13، دوره 63، ویژه (روانشناسی)، خرداد و تیر 1399 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2020.18208 | ||
نویسندگان | ||
لیلا احمدزاده1؛ افضل السادات حسینی دهشیری* 2؛ ایمان محسنی نایینی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت.واحد علوم و تحقیقات.دانشگاه آزاد اسلامی .تهران.ایران | ||
2دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.ایران | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس.تهران.ایران | ||
چکیده | ||
زمینه: باگسترش رشتههای تخصّصی در مراکز آکادمیک جهان، هرمنوتیک از محدوده تفسیر متون دینی خارج شد و به عرصه علوم مختلفی همچون تعلیم و تربیت قدم گذاشت و موجب پیدایش شـیوههای نـوین یادگیری شد؛ آموزش و یادگیری مبتنی بر خلاقیت به عنوان یکی از محورهای اساسی نظام های آموزشی است که از آرای هرمنوتیکی هایدگر استنتاج می شود. هدف:این مقاله در صدد طراحی الگوی یادگیری خلاق بر مبنای هرمونتیک مدرن با تاکید بر آرای مارتین هایدگر می باشد. روش:. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی و روش آن تحلیل مفهومی است و جهت طراحی الگوی یادگیری خلاق با تأکید بر هرمنوتیک مدرن هایدگر از روش "استنتاجی از نوع قیاس عملی " استفاده شده است. یافته ها: اهداف یادگیری خلاق: ایجاد علاقه به تعلیم و تربیت در فراگیر، تهیه برنامه های تربیتی ایجاد علایق علمی در فراگیر و ایجاد فهم متقابل بین مربی ومتربی می باشند که بر اساس آن فرایند یادگیری خلاقانه به گونه ای است که در ابتدا باید روی یک مسأله به توافق رسیده و مورد نقد و انتقاد قرار داد تا کیفیت فهم در فراگیر ایجاد شود. نتیجه گیری: تعلیم و تربیت از طریق پرسشگری در تعلیم و تربیت میتواند به بهترین نـحو انجام شود. برای تـشویق و تـرغیب دانـشآموزان به داشتن تفکری خلاق باید از تمثیل آن چه مـوجب انجماد یا قالبگیری تفکر آن ها میشود، اجتناب کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
هرمنوتیک مدرن؛ یادگیری خلاق؛ الگو؛ هایدگر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 588 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 312 |