بررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر حلمسئله اجتماعی، دانش هیجانی و تنظیم هیجانی کودکان پیشدبستانی | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 28، دوره 63، شماره 2، خرداد و تیر 1399، صفحه 2483-2489 اصل مقاله (781.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2020.17467 | ||
نویسندگان | ||
بهاره حسنی1؛ محبوبه طاهر* 2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران | ||
چکیده | ||
خلاصه مقدمه: تحقیقات نشان داده است که تنظیم هیجان، نقش مهمی در مهارتهای مرتبط با سازگاری و حلمسئله اجتماعی کودک و همچنین جنبههای مختلف زندگی نظیر سازگاری با تغییرات زندگی و رویدادهای تنیدگی را ایفا میکند؛ بنابراین هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر حلمسئله اجتماعی، دانش هیجانی و تنظیم هیجانی کودکان پیشدبستانی بود. روش کار: روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پیشدبستانی شهرستان شاهرود در سال تحصیلی 98-1397 بود. از بین این کودکان نمونهای به حجم 30 نفر به شیوه در دسترس انتخاب در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایدهی شدند. جهت سنجش متغیرها از مقیاسهای حلمسئله اجتماعی گراس و جان (2003)، دانش هیجانی ایزارد و همکاران (2003) و تنظیم هیجانی گارنفسکی و کرایج (۲۰۰۱) کودکان استفاده شد. قبل از اجرای آموزش از هر دوگروه پیشآزمون عمل آمد و در ادامه گروه آزمایش تحت 8 جلسه 45 دقیقه آموزشی مهارتهای تنظیم هیجانی مبتنی بر رفتاردرمانی بهصورت هفتهای یک جلسه قرار گرفتند و دراین مدت گروه کنترل هیچ نوع درمان روانشناختی دریافت نکرد. در پایان هشت جلسه آموزش، هر دوگروه مجددا با پسآزمون مورد سنجش قرار گرفتند. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس یکمتغیره و چندمتغیره استفاده شد. نتایج: اطلاعات بدست آمده از طریق تحلیل کوواریانس یک متغیره و چند متغیره نشان داد که برنامه آموزش تنظیم هیجانی بر حلمسئله اجتماعی، دانش هیجانی و تنظیم هیجانی کودکان پیشدبستانی موثر است (001/0>p). نتیجه گیری: به نظر می رسد که آموزش تنظیم هیجان از طریق رفتاردرمانی بر حلمسئله اجتماعی، دانش هیجانی و تنظیم هیجانی اثربخش است و می تواند مفید باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تنظیم هیجان؛ حلمسئله اجتماعی؛ دانش هیجانی؛ تنظیم هیجان؛ کودکان پیشدبستانی | ||
مراجع | ||
1. Jelvegar, A., Kareshki, H., Asghari nekah, M. The Effect of Self-Regulation Training on Social Problem | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,627 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,139 |