اثربخشی آموزش خود- دلسوزی شناختی بر بهزیستی تحصیلی دانش آموزان پایه نهم | ||
مجله اصول بهداشت روانی | ||
دوره 22، شماره 3، فروردین و اردیبهشت 1399، صفحه 195-201 اصل مقاله (383.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/jfmh.2020.16692 | ||
نویسندگان | ||
Yaser Haydari1؛ Kazem Barzegar Bafrooei* 2 | ||
1M.Sc., in educational psychology, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Campus of Humanities and Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran | ||
2Associate professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran | ||
چکیده | ||
مقدمه: در دنیای امروز، مطالعه عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی از جمله دغدغه های اصلی و یکی از شاخص های مهم در ارزیابی آموزش و پرورش است و تمام کوشش های این نظام، در واقع برای جامعه عمل پوشاندن به این امر است. لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش خود- دلسوزی شناختی بر بهزیستی تحصیلی دانش آموزان پسر پایه نهم بود. روش کار: جامعه آماری این مطالعه، شامل تمامی دانش آموزان پایه نهم شهر یزد در سال تحصیلی 1398-1397 بوده است. ابزار های مورد استفاده پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومینین- سوینی و همکاران (2012) و بسته آموزشی گیلبرت (2009) و نمونه گیری به صورت روش تصادفی خوشه ای مرحله ای بود. به این صورت که ابتدا ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر یزد تعیین و از بین مدارس متوسطه اول آن یک مدرسه انتخاب شد، سپس یک پایه (نهم) به عنوان نمونه انتخاب و دانش آموزان به صورت تصادفی به دو گروه آزمون (دریافت 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش) و شاهد جایگزین شدند. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: تحلیل دادهها نشان داد که آموزش خود- دلسوزی شناختی بر کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش درگیری در تکالیف مدرسه، ارزش مدرسه و رضایت تحصیلی تأثیر معناداری دارد (p نتیجه گیری: بنابراین آموزش خود- دلسوزی شناختی بر افزایش بهزیستی تحصیلی دانش آموزان تأثیر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی تحصیلی؛ خود- دلسوزی شناختی؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 813 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 503 |