اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر وابستگی و صمیمیت زناشویی کارمندان متاهل | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 2، دوره 63، ویژه (روانشناسی)، خرداد و تیر 1399، صفحه 43-50 اصل مقاله (751.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2020.16177 | ||
نویسندگان | ||
فرزاد شکوئی* 1؛ خدیجه ابولمعالی الحسینی2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر وابستگی و صمیمیت زناشویی انجام شد. روش کار: روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. از جامعه کارمندان متاهل شرکت پارسآرا، 30 نفر به عنوان نمونه پژوهش به صورت تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. پرسشنامههای پژوهش شامل وابستگی هرشفیلد و همکاران(1977) و صمیمیت زناشویی واکر و تامپسون(1983) بود.آموزش تحلیل رفتار متقابل به مدت 8 جلسه برای گروه آزمایش برگزار گردید ولی گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. بدین ترتیب دادههای پژوهش جمعآوری و با استفاده از کواریانس تحلیل شد. یافتهها: نتایج آمار توصیفی نشان از کاهش وابستگی و افزایش صمیمت زناشویی گروه آزمایش داشت و تحلیل کواریانس نشان داد که اختلاف دو گروه آزمایش و کنترل در وابستگی و صمیمیت زناشویی معنی داری بود (p≤0/001). نتیجهگیری: آموزش تحلیل رفتار متقابل منجر به کاهش وابستگی و افزایش صمیمیت زناشویی کارمندان متاهل موثر است، بنابراین میتوان جهت بهبود وابستگی و صمیمت زناشویی از روش تحلیل رفتار متقابل بهره گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل رفتار متقابل؛ وابستگی و صمیمیت زناشویی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,006 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 830 |