پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس جو عاطفی خانواده، درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 17، دوره 63، شماره 2، خرداد و تیر 1399، صفحه 2391-2401 اصل مقاله (778.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2020.16166 | ||
نویسندگان | ||
جمیله فخاریان1؛ ابوالقاسم یعقوبی* 2؛ مجید ضرغام حاجبی3؛ حسین محققی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
3استادیار گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم ، ایران. | ||
4دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه توجه به مولفههای روانشناختی، هیجانی و تحصیلی دانشآموزان روزبهروز گستردهتر میشود. بر این اساس هدف این پژوهش، پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان بر اساس جو عاطفی خانواده، درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی بود. روش کار روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه شهر ساوه در سال تحصیلی 99-1398 بود که نمونهای به حجم 347 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامههای درگیری تحصیلی (ریو و تسینگ، 2011)؛ جو عاطفی خانواده (هیلبرن، 1964)؛ خودکارآمدی تحصیلی (مورگان و جینکز، 1999) و سرزندگی تحصیلی (دهقانیزاده و حسینچاری، 1391) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با بهرهگیری از نرمافزار آماری SPSS23 استفاده شد. نتایج نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین جوعاطفی خانواده، درگیری و خودکارآمدی تحصیلی با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(01/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که متغیرهای جوعاطفی خانواده، درگیری و خودکارآمدی تحصیلی قادر به پیش بینی 12 درصد از واریانس سرزندگی تحصیلی هستند. خودکارآمدی تحصیلی با ضریب بتای (15/0β=)، درگیری تحصیلی با ضریب بتای (19/0β=) و جوعاطفی خانواده با ضریب بتای (12/0β=) نقش معناداری در پیشبینی سرزندگی تحصیلی داشتند. نتیجه گیری نتایج پژوهش از توان درگیری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و جوعاطفی خانواده در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان حمایت میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
جو عاطفی خانواده؛ درگیری تحصیلی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ سرزندگی تحصیلی | ||
مراجع | ||
4 .اعتماداهری، ع.، تختیپور، م. )4691 .)بررسی رابطه میزان خودنظم دهی و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه )دوره .33-66 ،)4(3 .تهران 2 منطقه( دوم 2 .جلیلیان، س.، عظیم پور، ا.، قلیزاده، ن. )4693 .)پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس اشتیاق تحصیلی و سرسختی روانشناختی در دانشآموزان دوره متوسطه. دوفصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 3( 41 ،)421-410. 6 .حاجیعلیزاده، ک.، رفیعیپور، ا.، سماوی، س .ع. )4691 .)بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی شهر بندرعباس. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 3( 21 ،)16-402 1 .حسینچاری، م.، دهقانیزاده، م.ح. )4694 .)سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده، نقش واسطهای خودکارآمدی. مجله مطالعات .22-13 ،)2(1 ،یادگیری و آموزش 1 .دهقانیزاده، م.ح.، حسینچاری، م.، مرادی، م.، سلیمانی خشاب، ع. )4696 .)سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوهای ارتباطات خانواده و ساختار کالس؛ نقش واسطهای ابعاد خودکارآمدی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 40(62 ،)60-4. 3 .فرهادی، ه.، قدمپور، ع. ا.، خلیلی گشنیگانی، ز. )4691 .)پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. دوماهنامه علمی پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 9( 1 ،)230-231. 3 .کریمزاده، م.، محسنی، ن.چ. )4611 .)بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دختر سال دوم دبیرستان شهر تهران )گرایشهای علوم ریاضی و علوم انسانی(. مجله مطالعات زنان، 2 ،29-11. 1 .مرادی، م.، دهقانیزاده، م. ح.، سلیمانی خشاب، ع. )4691 .)حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی تحصیلی، نقش واسطه ای باورهای خودکارآمدی تحصیلی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 3( 4 ،)4-21. 9 .ناهیدی، م. )4690 .)بررسی رابطۀ جو عاطفی خانواده با شکلگیری ویژگیهای شخصیتی سخت رویی و خودشکوفایی نوجوانان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسالمی واحد علوم و تحقیقات تهران 10. Abolmaali, K.H., Rashedi, M., Ajilchi, B. (2014). Explanation of Academic Achievement Based on | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,084 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,217 |