بررسی سودمندی یک دوره آموزش تغذیه به منظور کاهش وزن، افزایش آگاهی تغذیهای، تغییرنگرش مربوط به مصرف غذا و افزایش انگیزه برای زندگی سالم | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 18، دوره 63، شماره 1، فروردین و اردیبهشت 1399، صفحه 2238-2245 اصل مقاله (677.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2020.15799 | ||
نویسندگان | ||
سارا محمدی1؛ ملوک خادمی اشکذری* 2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی،دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
2دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا،تهران ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از این پژوهش، نشان دادن سودمندی یک دورهی آموزشی طراحی شده برای کاهش وزن و سلامتی در راستای بالابردن سطح آگاهی و دانش تغذیهای، نیز بالا بردن انگیزه ی افراد برای داشتن وزن مناسب افراد و همچنین تغییر نگرش افراد نسبت به مصرف موادغذایی که همگی به زندگی سالم و با کیفیت منتهی میشود، میباشد. روش کار: این پژوهش درمنطقهی دو تهران انجام شده است. شرکت کنندگان دراین پژوهش ۲۰ نفر بودند و به روش تصادفی گزینش شدند. دراین پژوهش روش دادهگیری وسنجش پرسش بوده است که در آن، یک گروه داده بخش (نمونه) ۲بار بهصورت پیشآزمون و پسآزمون با ابزار (پرسشنامههای انگیزهی کاهش وزن و آگاهی تغذیهای و نگرش) پژوهنده ساخته، سنجش شدهاند. دورهی آموزش با رویکرد سازاگرایی شامل ۶ جلسۀ آموزش بوده است. برای پاسخ به چهار پرسش این پژوهش، آزمون آماری جهت مقایسهی پیشآزمون و پسآزمون نمرات با سطح مقیاس فاصلهای و نسبتی از آزمون تی زوجی (همبسته) و جهت مقایسهی پیشآزمون- پسآزمون اطلاعات با سطح دقت اسمی دو مقولهای از آزمون بیپارامتری مک نمار استفاده شد. نتایج: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که روش آموزشی طراحی شده در ارتقاء سطح آگاهی تغذیهای، انگیزهی کاهش وزن وعملکرد افراد مؤثر است ولی نگرش افراد نسبت به مصرف صحیح موادغذایی قبل و بعد از مداخلۀ آموزشی تفاوتی نشان نداد. نتیجهگیری: بطورکلی آموزش سبب ارتقاء سطح آگاهی افراد برای داشتن حاشیۀ امن سلامتی در زندگی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش فعال؛ تغذیه؛ کاهش وزن و سلامتی. | ||
مراجع | ||
1. Fardanesh H. Fundamentals of Technology and Education, Tehran: Samat Publications.1993. (Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 717 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 546 |