مقایسه اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی و خودتنظیمی هیجانی بر انعطافپذیری روانشناختی دانشجو معلمان با اشتیاق تحصیلی پایین | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 1، دوره 63، ویژه (روانشناسی)، خرداد و تیر 1399، صفحه 1-15 اصل مقاله (949.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2020.15645 | ||
نویسندگان | ||
پروین فرج زاده1؛ احمد غضنفری* 2؛ مریم چرامی3؛ طیبه شریفی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران. (نویسنده مسئول) | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران. | ||
4استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: اشتیاق تحصیلی پایین مولفههای روانشناختی، هیجانی و شناختی دانشجویان را تحت تأثیر قرار میدهد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی و خودتنظیمی هیجانی بر انعطافپذیری روانشناختی دانشجو معلمان با اشتیاق تحصیلی پایینانجام گرفت. روش کار: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجو معلمان دختر دانشگاه فرهنگیان شهر شهرکرد در سال تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش تعداد 45 دانشجو معلم دختر دارای اشتیاق تحصیلی پایین در دانشگاه فرهنگیان شهر شهرکرد با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (15 دانشجو در گروه آزمایش آموزش سرمایههای روانشناختی، 15 دانشجو در گروه آزمایش آموزش خودتنظیمی هیجانی و 15 دانشجو در گروه گواه). گروههای آزمایش مداخله آموزش سرمایههای روانشناختی (آخوندی، 1396) و خودتنظیمی هیجانی (گراس، 2007) را به شکل جداگانه را طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه اشتیاق تحصیلی (فردریکز، بلومنفیلد و پاریس، 2004) و انعطافپذیری روانشناختی (دنیس و وندروال، 2010) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که آموزش سرمایههای روانشناختی و خودتنظیمی هیجانی بر انعطافپذیری روانشناختی دانشجو معلمان با اشتیاق تحصیلی پایین تأثیر معنادار دارد (p<0/001). علاوه بر این نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که بین میزان اثربخشی این دو مداخله نیز تفاوت معنادار وجود داشته (p<0/001) و آموزش سرمایههای روانشناختی نسبت به خودتنظیمی هیجانی تأثیر بیشتری بر انعطافپذیری روانشناختی دانشجویان داشته است. نتیجه گیری: یافتههای پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که آموزش سرمایههای روانشناختی با بهرهگیری از مفاهیمی همانند امید، خودکارآمدپنداری، تابآوری و خوشبینی میتواند به عنوان یک آموزش کارآمد جهت بهبود انعطافپذیری روانشناختی دانشجو معلمان با اشتیاق تحصیلی پایین مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش سرمایههای روانشناختی؛ انعطافپذیری روانشناختی؛ اشتیاق تحصیلی؛ خودتنظیمی هیجانی؛ دانشجو معلمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,201 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,665 |