شخصیسازی محتوای آموزشی دروس فناوری اطلاعات سلامت با استفاده از روشهای دادهکاوی | ||
نوید نو | ||
مقاله 8، دوره 23، شماره 73، خرداد 1399، صفحه 78-88 اصل مقاله (749.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/nnj.2020.43628.1183 | ||
نویسندگان | ||
مهدی براتی جوزان1؛ مرضیه معراجی2؛ سمیه فضائلی3 | ||
1دانشجوی دکتری انفورماتیک پزشکی، گروه انفورماتیک پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
2استادیار، گروه مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
3استادیار گروه مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: شخصیسازی محتوای آموزشی براساس نیازها و ترجیحات دانشجویان یکی از حوزههای کاربردی در دادهکاوی میباشد. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف شخصیسازی محتوای آموزشی از دیدگاه دانشجویان با کمک روش دادهکاوی انجام شد. مواد و روشها: در پژوهش توصیفی- مقطعی حاضر، نمونهای 56 نفری از دانشجویان ترم 7 (ترم آخر تئوری) در مقطع کارشناسی پیوسته رشته فناوری اطلاعات سلامت از دانشگاههای علوم پزشکی مشهد، سمنان و اهواز بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، چکلیستی در اختیار دانشجویان قرار داده شد و از آنها درخواست گردید بهترین توالی پیشنهادی برای تدریس مؤثر سرفصلهای دروس فناوری اطلاعات سلامت 1، 2 و 3 را به انتخاب خود مشخص نمایند و سرفصلهایی را که از نظر آنها تدریسشان ضروری نیست، حذف کنند. در ادامه با کمک الگوریتمهای دادهکاوی مبتنی بر الگوریتم ژنتیک، الگوهای پرتکرار از توالیهای ارائهشده استخراج گردیدند. یافتهها: چهار توالی پرتکرار از تحلیل دادهها استخراج گردید. گروه اول از دانشجویان توالی مشترکی را برای بخشهایی از سرفصلهای دروس فناوری اطلاعات سلامت 1، 2 و 3 پیشنهاد دادند. گروههای دوم و سوم تنها برای بخشهایی از سرفصلهای درس "فناوری اطلاعات سلامت 1" توالی مشترکی را پیشنهاد دادند. از میان دادههای مربوط به گروه چهارم، هیچ توالی پرتکراری استخراج نگردید. مناسبنبودن سرفصلها، ترتیب ارائه دروس، منابع، حجم مطالب و روش ارائه آنها (تئوری و عملی) مهمترین عوامل کسب این نتایج بودند. نتیجهگیری: تحلیل نتایج توسط سه نفر از اساتید رشته مربوطه نشان داد که الگوریتم پیشنهادی در ارائه توالیهای مناسب سرفصلهای آموزشی مفید بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
استخراج الگوهای پرتکرار؛ دادهکاوی؛ شخصیسازی محتوای آموزشی؛ فناوری اطلاعات سلامت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 721 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 376 |