بررسی اثر بخشی آزمون درمان شناختی- رفتاری تصویر بدن بر کاهش میزان اضطراب اجتماعی دانش آموزان | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 12، دوره 62، ویژه (روانشناسی)، بهمن و اسفند 1398، صفحه 529-535 اصل مقاله (774.35 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2019.15347 | ||
نویسنده | ||
بهزاد عبداله پور* | ||
کارشناس ارشد اموزش پرستاری ,عضو هیئت علمیدانشکده پرستاری حضرت زینب(س)، لرستان، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش درمان شناختی رفتاری تصویر بدن بر کاهش میزان اضطراب اجتماعی دانش آموزان دبیرستان شهرستان لار میباشد. روش کار: این تحقیق یک روش تجربی است .ابتدا به روش تصادفی از نمونههای دردسترس دو گروه آزمایش و گواه مشخص شد و با استفاده از مقیاس تشخیص اضطراب اجتماعی SPIکه به صورت پرسشنامه 45 سوالی میباشد میزان اضطراب هر دو گروه اندازه گیری شد.سپس روش درمان شناختی رفتاری بروی گروه آزمایش اجرا شد.و نتایج به با نرم افزار spss مورد تجذیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: روش درمان شناختی –رفتاری بر کاهش میزان اضطراب اجتماعی و هراس اجتماعی به صورت معناداری موثر است.روش درمان شناختی- رفتاری بر روی گذرهراسی اجتماعی تاثیر معناداری ندارد. نتیجه گیری: روش درمان شناختی-رفتاری یک روش مفید و اثر بخش در کاهش استرس دانش آموزان میباشد . این روش در درمان اضطراب سایر افراد جامعه میتواند مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
درمان شناختی-رفتاری تصویر ذهنی بدن؛ اضطراب؛ گذر هراسی اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 741 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 598 |