اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی براساس رویکرد جی مک گرا بر ابراز وجود و تنظیم هیجان | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 5، دوره 62، ویژه (روانشناسی)، بهمن و اسفند 1398، صفحه 456-464 اصل مقاله (785.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2019.15278 | ||
نویسندگان | ||
الهام نقاشزاده1؛ جواد خلعتبری* 2؛ سید علی حسینی المدنی3؛ حسن اسدزاده دهرایی4؛ علیرضا محمدیآریا5 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، تنکابن، ایران (نویسنده مسئول). | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران. | ||
4دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
5استادیار گروه آموزش پیش از دبستان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: مرور پژوهشهای انجام شده نشان از اثربخش بودن رویکردهای مختلف آموزش مهارتهای زندگی بر ابراز وجود و تنظیم هیجانی دارد؛ اما آیا مهارتهای زندگی بر اساس رویکرد جیمکگرا هم میتواند بر ابراز وجود و تنظیم هیجان نوجوانان موثر باشد؟این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی براساس رویکرد جی مک گرا بر ابراز وجود و تنظیم هیجان نوجوانان انجام شد. روشکار: روش پژوهش از نوع کمی و نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. از بین جامعه آماری نوجوانان بعد از غربالگری، 30 نفر نوجوان به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش جایگزین شدند. پرسشنامههای ابراز وجود (گمبریل و ریچی، 1975) و تنظیم شناختی هیجان (گرانفسکی و همکاران، 2001) بین هر دو گروه به عنوان پیشآزمون توزیع شد، سپس گروه آزمایش تحت آموزش مهارتهای زندگی (جیمکگرا، 2000) قرار گرفتند و در نهایت از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد و دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره تحلیل شد. نتایج: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی براساس رویکرد جی مک گرا باعث افزایش ابراز وجود و تنظیم هیجان نوجوانان گروه آزمایش در پسآزمون بود (001/0≥P). نتیجه گیری: به منظور افزایش قدر ابراز وجود و تنظیم هیجان نوجوانان میتوان از رویکرد نوین آموزش مهارتهای زندگی براساس جیمکگرا بهره گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای زندگی؛ رویکرد جی مک گرا؛ ابراز وجود؛ تنظیم هیجان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 921 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 859 |