مروری بر دوره دکتری تخصصی رشتههای علوم پایه پزشکی (PhD) به دوره پزشکی (MD) در سایر کشورها؛ ضرورت، شواهد موجود و برنامه پیشنهادی در ایران | ||
نوید نو | ||
مقاله 6، دوره 22، شماره 72، اسفند 1398، صفحه 55-63 اصل مقاله (665.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/nnj.2020.45043.1191 | ||
نویسندگان | ||
ناصح پهلوانی1؛ هوشنگ رفعت پناه2؛ ناصر عجمی* 3؛ امید صادقی4؛ بهزاد مهکی5؛ علی عمادزاده6؛ سید مجتبی کشفی7؛ محسن سوسن آبادی فراهانی8؛ انور سلیمانی9؛ احمد اسماعیل زاده* 10 | ||
1الف.دانشجوی دکتری تخصصی تغذیه، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ب.دانشجوی دکتری تخصصی تغذیه، گروه تغذیه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
2استاد ایمنیشناسی پزشکی، گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
3دانشجوی دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی، گروه ژنتیک پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
4دانشجوی دکتری تخصصی تغذیه، گروه تغذیه جامعه، دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران | ||
5دانشیار آمار زیستی، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران | ||
6استادیار آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
7استادیار باکتریشناسی پزشکی، گروه میکروبشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران | ||
8استادیار ژنتیک پزشکی، گروه ژنتیک پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران | ||
9دانشجوی دکتری تخصصی بیوشیمی بالینی، گروه بیوشیمی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
10استاد، گروه تغذیه جامعه، دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: از منظر آکادمیک، تفاوت در ماهیت برنامههای آموزشی دورههای پزشکی عمومی و دکتری تخصصی (PhD: Doctor of Philosophy) علوم پایه پزشکی، یک امر طبیعی و واضح میباشد؛ از این رو لازم است جهت ارائه بهتر خدمات بالینی و اجرای پروژههای تحقیقاتی مشترک، ارتباط مؤثرتری بین این دو گروه برقرار شود. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف مروری بر شواهد دوره دکتری تخصصی رشتههای علوم پایه پزشکی (PhD) به دوره پزشکی (MD: Doctor of Medicine) در سایر کشورها و ارائه پیشنهاداتی بهمنظور راهاندازی این دوره در ایران انجام شد. مواد و روشها: مقالات موجود انجامشده طی سالهای 1960 تا 2019 با استفاده از کلیدواژگان "PhD"، "MD" و "PhD to MD Course" بهتنهایی و در ترکیب با واژگان "Curriculum"، "Program" و "Course" در پایگاههای Scopus، Web of Science،PubMed و Google Scholar جستجو گردیدند. یافتهها: نتایج نشان دادند که برنامهریزیهای وزارت بهداشت در رابطه با تشویق فارغالتحصیلان پزشکی عمومی جهت ورود به دوره دکتری تخصصی در راستای ارتقای خدمات بالینی مؤثر واقع شده است و میتوان از تجربه آن در زمینه ورود فارغالتحصیلان دکتری تخصصی به دوره پزشکی استفاده نمود. همچنین با توجه به وجود دوره PhD به MD در برخی از دانشگاههای معتبر دنیا میتوان با درنظرگرفتن نحوه آموزش پزشکی در ایران، دوره مذکور را در برخی از دانشگاههای معتبر داخلی راهاندازی و اجرا کرد. نتیجهگیری: به نظر میرسد راهاندازی دوره PhD به MD در کشور در قالب یک دوره چهار ساله پس از آزمون ورودی طراحیشده از دروس علوم پایه پزشکی میتواند زمینه ارتباط مؤثر بین علوم پایه و بالین، بهبود کیفیت تحقیقات در حوزه علوم پزشکی و افزایش انگیزه دانشجویان و فارغالتحصیلان مقاطع دکتری تخصصی علوم پایه پزشکی را فراهم آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه آموزشی؛ دوره پزشکی (MD)؛ دوره دکتری (PhD) در علوم پایه پزشکی؛ مروری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,777 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,593 |