اثر بخشی آموزش شناختی – جبرانی بر کارکردهای شناختی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی مزمن | ||
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
مقاله 19، دوره 62، شماره 4.1، آذر و دی 1398، صفحه 188-198 اصل مقاله (1.01 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/mjms.2019.14393 | ||
نویسندگان | ||
نجف طهماسبی پور* ؛ مریم زارع | ||
گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: اسکیزوفرنیا یک آسیب شدید روانی توام با اختلال در کارکردهای شناختی است. لذا هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش شناختی جبرانی بر کارکردهای شناختی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی مزمن بوده است. روش کار: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی، با بهرهگیری از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه انجام شده است. جامعۀ پژوهش حاضر تمامی بیماران اسکیزوفرن مزمن بستری در بیمارستان روانپزشکی رضاعی و نمونهی پژوهشی را تمامی زنان و مردان بستری در این بیمارستان که قادر به همکاری بودند، تشکیل دادهاند. نمونهگیری به صورت در دسترس و تعداد نمونه 20 نفر بود که به تصادف در دو گروه 10نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. به دلیل افت آزمودنیها تعداد هرگروه به 7 نفر کاهش یافت. برای معاینهی شناختی بیماران از ابزار معاینۀ شناختی ادن بروک(2008) استفاده شده است، گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش شناختی جبرانی قرار گرفت و فرضیۀ پژوهش نیز از طریق آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری و تک متغیری محاسبه شد. نتایج: نشان دادکه آموزش شناختی جبرانی منجر به بهبود کارکردهای شناختی(به جز حافظه) در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی مزمن شده است(05/0>P). نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، به کارگیری روشهای غیردارویی مانند آموزش شناختی جبرانی در بهبود عملکردهای شناختی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی مزمن توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اسکیزوفرنی مزمن؛ آموزش شناختی - جبرانی؛ کارکردهای شناختی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 755 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 597 |