بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان در ارتباط با پژوهش و عوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1397 | ||
نوید نو | ||
مقاله 4، دوره 22، شماره 72، اسفند 1398، صفحه 34-43 اصل مقاله (833.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22038/nnj.2019.44010.1184 | ||
نویسندگان | ||
مائده شرف الدین1؛ منور افضل آقایی2؛ زهره رهنما برگرد* 3 | ||
1دانشجوی کارشناسی بهداشت عمومی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
2دانشیار، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
3الف.دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ب.دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط، گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: توجه به آموزش مبتنی بر پژوهش یکی از شاخصهای مهم در آموزش عالی و موقعیت پژوهشی هر کشور بوده و معیار اصلی سنجش توسعه آن میباشد. در این ارتباط، مطالعه حاضر با هدف تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان علوم پزشکی در رابطه با پژوهش و عوامل مرتبط با آن در سال 1397 انجام شد. مواد و روشها: درمطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر، 431 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و بررسی گردیدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای با چهار بخش ویژگیهای دموگرافیک، سنجش آگاهی، سنجش نگرش و سنجش میزان عملکرد پژوهشی بود. بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون Mann–Whitney، آزمون Kruskal–Wallis و آزمون طیف لیکرت) با استفاده از نرمافزارSPSS 16 استفاده شد. یافتهها: بر مبنای نتایج، 4/78 درصد از آزمودنیها نگرش بسیار خوب، 3/92 درصد آگاهی ضعیف و 5/58 درصد عملکرد ضعیف نسبت به پژوهش داشتند. عدم مطالعه در رابطه با روشهای آماری، عدم حضور در دورههای آموزش روش تحقیق و مقالهنویسی و عدم مشارکت حتی در یک طرح پژوهشی در 60 تا 75 درصد از دانشجویان مشاهده شد. بین نگرش دانشجویان و جنسیت آنها، بین آگاهی و مقطع تحصیلی و بین وضعیت اشتغال و عملکرد پژوهشی دانشجویان رابطه آماری معناداری بهدست نیامد (05/0P<). نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر که حاکی از دانش و عملکرد ضعیف دانشجویان در ارتباط با پژوهش و الزامات آن و نیز عدم آشنایی آنها با نقش و وظایف مراکز متصدی پژوهش در دانشگاه میباشند، شایسته است برنامهریزی در راستای ارتقای آگاهی پژوهشی در دانشجویان به نحو مقتضی انجام شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آگاهی؛ پژوهش؛ دانشجو؛ عملکرد؛ نگرش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,730 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 710 |